11 Ağustos 2021 Çarşamba

İNSANLAR DEMOKRASİNİN GELİŞİMİ İÇİN YETERLİ ZEKA DÜZEYİNE SAHİP OLMAYABİLİR

İNSANLAR DEMOKRASİNİN GELİŞİMİ İÇİN YETERLİ ZEKA DÜZEYİNE SAHİP OLMAYABİLİR

Aramızdaki en beceriksizler; demokrasi konseptinin içerisinde bulundurduğu büyük bir ikilemi işaret eden felâket habercileridir fakat ne var ki; hemen hepimiz kişisel uzmanlık...

Gürkan Akçay

Boğaziçi Üniversitesi - Yazar / Editör

Demokratik süreç vatandaşların --çoğunluğunun-- en iyi politik adayı ya da en iyi politik düşünceyi ayırt edebildiği kabulüne dayanır. Basitçe çoğunluğun egemenliğine dayanan bu süreç çeşitli felsefe alanlarında da farklı görüşlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur.

Yunanca Demos (halk) ve Kratos (iktidar erk) sözcüklerinin bir araya getirilmesiyle oluşan halkın gücü ya da iktidarı anlamında kullanılan demokrasi (dẽmokratia) kavramı ilk kullanımından beri felsefesinin temel sorunlarından birisi olmuştur. Terimin kökeninden başlayarak yüklenen anlamlar geçirdiği evreler teori ve pratik açısından ele alınışında ve toplumların uygulamalarında görülen farklılıklar olumlu-olumsuz yönleriyle felsefi bir temel üzerinde sürekli tartışılmıştır. (TAŞKIN A . "Platon'un Demokrasi Paradoksu Popper'ın Yorumları ve Türkiye'de Demokrasi Tartışmaları". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi (2011): 61-73)

Örneğin bir Antik Yunan düşünürü olan ve düşüncenin bilgiye ulaşmada en geçerli yol olduğunu ileri süren Platon egemenliğin bilgisi yetersiz kitlelerin elinde olduğu yerlerde demokrasiyi kötü bir yönetim biçimi olarak tanımlar. Öte yandan 20. yüzyılın en önemli bilim felsefecilerinden Karl Popper ise demokrasiyi yönetim biçimlerinin en iyisi olarak tanımlar ve demokratik yönetimin toplumun en iyi yaşam biçimine ulaşması yolunu açtığını ileri sürer. Meseleye sınıfsal yaklaşan Marxizm ise demokrasi üzerine tartışmalarda "Kim için demokrasi?" sorusunu sorar.

Giderek artan araştırma verileri ise insan aklının talihsiz bir yönünü ortaya koyuyor ve demokratik seçimlerin vasat liderlik ve politikalar ürettiğini gösteriyor.

Psikolog David Dunning'in başını çektiği bir araştırma entelektüel anlamda yetersiz insanların başkalarının yetkinliğini veya bu insanların düşüncelerinin kalitesini yargılayabilecek kapasitede olmadıklarını ortaya koyuyor. Örneğin insanlar vergi reformlarına ilişkin yeterli uzmanlığa sahip değillerse anlamlı kararlar verebilmek için gerekli olan zihinsel araçlardan yoksun olduklarından gerçekte uzman olan adaylar arasında seçim yapma konusunda oldukça zorluk yaşarlar.

Sonuç olarak siyasi adaylarla ilgili hiçbir bilgi ya da gerçek pek çok seçmenin bunları doğru bir şekilde değerlendirme konusundaki doğal yetersizliğini geçersiz kılamaz. Buna bağlı olarak da çok akıllı fikirlerin insanlar tarafından benimsenmesi zor olacak çünkü çoğu insan bir fikrin ne kadar iyi olduğunun farkına varacak kadar sofistike bir düşünüş biçimine sahip değildir.

Dunning-Kruger Etkisi

Güven-beceri bağlantısızlığı olarak tanımlayabileceğimiz bu etki psikologlar David Dunning ve Justin Kruger'in bir çalışmasından sonra Dunning-Kruger Etkisi olarak isimlendirildi. Bu durum veri ve bilgi bolluğunun asılsız bir uzmanlık hissi oluşturması olarak ifade edilebilir. Bir başka ifadeyle insanlar; esasında sahip oldukları bilgiden daha çok şey bildiklerini düşünme eğilimi gösteriyor ve yetersizlikleri çoğunlukla uygun olmayan bir güven duygusuyla kutsanmış durumdadır.

David Dunning ve Justin Kruger tarafından defalarca ortaya koyulduğu üzere; insanlar kendi zihinsel becerileri üzerine bir değerlendirme yapmaları söz konusu olduğunda genellikle kendi kendini kandırma davranışı sergiliyorlar. Araştırmacılar insanların şakaların komikliğini dilbilgisinin doğruluğunu veya hatta bir satranç oyununda kendi performanslarını değerlendirme kabiliyetini test ediyor olsalar bile insanların kendi performanslarını her zaman "ortalamanın üstünde" olarak değerlendirdiği sonucuna ulaştı. Ancak test edildiğinde ise aslında ortalamanın da altında bir başarı gösterdikleri görüldü.

Dunning'e göre beceriksizliğinize bağlı olarak diğer insanların beceriksizliğini tartmada da daha kötü bir değerlendirmede bulunuyorsunuz. Örneğin yapılan bir çalışmada araştırmacılar öğrencilerden dil bilgisi becerilerini ölçen bir teste katılmalarını ve ardından diğer öğrencilerin cevaplarını notlandırmalarını istediler. Araştırma sonuçlarında testin kendisini kötü yapan öğrencilerin diğer öğrencilere daha yanlış notlar verdiği görüldü. Dahası; öğrencilerin doğru cevabı görseler bile onun doğru cevap olduğunu fark etmedikleri görüldü.

İnsanları Gerçeklere İkna Etmek Neden Çok Zordur?

Esasında bu kopukluğun nedeni oldukça basittir; eğer size sunulan bir alandaki bilginizde eksiklikler varsa; kendi boşluklarınızı ve başkalarının boşluklarını değerlendirebilecek bir pozisyonda değilsiniz demektir. Ancak garip bir biçimde bu deneylerde en iyi performansı belirlemede insanlar başarısız olurken en kötü performans gösterenlerin kim olduğu konusunda kolayca ve doğru bir şekilde karar verme eğilimi gösterdiler.

Dunning'e göre aramızdaki en beceriksizler; demokrasi konseptinin içerisinde bulundurduğu büyük bir ikilemi işaret eden felâket habercileridir fakat ne var ki; hemen hepimiz kişisel uzmanlık eksikliğimizden kaynaklanan bir körlükten muzdaripiz.

2015 yılında Physical Review Physics Education Research'de yayımlanan bir araştırmada Alman bir sosyolog olan Mato Nagel; Dunning ve Kruger'in teorilerini bir bilgisayar simülasyonu aracılığıyla oluşturduğu demokratik bir seçime uyguladı. Seçimin matematiksel modelinde seçmenlerin kendi liderlik becerilerinin bir çan eğrisine göre dağıldığı --bazıları gerçekten iyi liderler bazıları orta bazıları kötü ancak büyük çoğunluğu vasat düzeyde-- ve her seçmenin bir siyasi adayın liderlik becerilerinin kendisinden daha iyi olduğunu kabul edemediğini varsayıldı. Böyle bir seçim simülasyonu yapıldığında liderlik becerileri ortalamadan biraz daha iyi olan adayların her zaman kazandığı görüldü.

Araştırma sonuçlarına dayanarak Nagel demokrasilerin nadiren ya da neredeyse hiçbir zaman en iyi lideri seçmediğini ileri sürdü. Demokrasilerin avantajı; diktatörlük biçimlerine göre avantajları yalnızca "ortalamanın altında olan adayların lider olmalarını" bazen etkili bir şekilde önlemeleridir.

Kaynak ve İleri Okuma

  1. People Aren't Smart Enough for Democracy to Flourish Scientists Say. LiveScience/Natalie Wolchover (2012). (accessed April 21st 2019). https://www.livescience.com/18706-people-smart-democracy.html

  2. TAŞKIN A . "Platon'un Demokrasi Paradoksu Popper'ın Yorumları ve Türkiye'de Demokrasi Tartışmaları". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi (2011). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/272392

  3. Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one's own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of Personality and Social Psychology (December 1999). https://psycnet.apa.org/record/1999-15054-002

  4. Do students know what they know? Exploring the accuracy of students' self-assessments. Physical Review Physics Education Research (July 2015). https://journals.aps.org/prper/abstract/10.1103/PhysRevSTPER.11.020103

  5. Chapter five - The Dunning–Kruger Effect: On Being Ignorant of One's Own Ignorance. Advances in Experimental Social Psychology (2011). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123855220000056

--

- - - - - - - - - - - - - - - -

Geciken adalet,adaletsizliktir.

Walter savago landor

- - - - - - - - - - - - - - - -

Komunistlik parayi, feministlik kocayi bulana kadardir

Anonim

- - - - - - - - - - - - - - - -

Tanrı düşmanlarıma acısın ve merhamet göstersin;
çünkü ben göstermeyeceğim.

General Marshall

- - - - - - - - - - - - - - - -

Arkadaşım Badem Ağacı

Sen ağaçların aptalı
Ben insanların
Seni kandırır havalar
Beni sevdalar
Bir ılıman hava esmeye görsün
Düşünmeden gelecek karakış..
Acarsın çiçeklerini ..
Bense hayra yorarım gördüğüm düşü...
Bir güler yüz bir tatlı söz..
Açarım yüreğimi hemen
Yemişe durmadan çarpar seni karayel
Beni karasevda
Hem de bilerek kandırıldığımızı
Kaçıncı kez bağlanmışız bir olmaza
Koş desinler bize şaşkın
Sonu gelmese de hiç bir aşkın
Açalım yine de çiçeklerimizi
Senden yanayım arkadaşım
Havanı bulunca aç çiçeklerini
Nasıl açıyorsam yüreğimi
Belki bu kez kış olmaz
Bakarsın sevdan düş olmaz
Nasıl vermişsem kendimi son sevdama
Vur kendini sen de bu güzel havaya

Aziz Nesin

- - - - - - - - - - - - - - - -

Video barbam et pallium, philosophum nondum video
* * *
Sakali ve hirkayi goruyorum ama filozofu goremiyorum.

Latin Atasozu

- - - - - - - - - - - - - - - -

"Sen görevini yap gerisini cennete bırak."

Horace

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ömer Hayyam Bütün Dörtlükler [ 5. - 389 ]

Derde gama yatkın yüreğime acı;
Bu tutsak cana, garip gönlüme acı;
Bağışla meyhaneye giden ayağımı,
Kızıl kadehi tutan elime acı.

ŞARAB: Arapça, içecek şey, anlamında bir kelime. Aşk ve mahabbet anlamına kullanılır. Coşkun aşk halleri ki, bu durumdaki kişi aşkta sadakat imtihanından geçer. Kemale erenlerin hali budur. Bu kelimeyle ilgili bazı deyimler şunlardır:
Şaraphane : Melekût âlemi, kâmil arifin iç dünyası.
Şarab-ı Puhte: Yıllanmış, kıvamını bulmuş şarap. Her türlü kayıttan, sınırlamadan kurtulmuş saf ve mücerred zevk.
Şarab-ı ham : Çiğ şarap. Dünyevî zevk ile karışık hayat.
Şarap-ı Tevhîd : Allahın zâtında mahvolup, her türlü maddî bağdan kurtulma.
İki türlü şarap vardır: Biri maddî, dünyevi, alkol ihtiva eden içilmesi haram olan içki, ki bu insanı içince sarhoş eder. Diğer şarap ise, aşk şarabıdır. Allahı sevmekten kaynaklanan zevkin sonucu olarak ortaya çıkan bir tür mestlik, melankoli hâli. Sûfîler bu bakımdan, içmeden sarhoş olanlardır, diye tanımlanır. Marifet, içmeden, manâ sarhoşu olmaktadır. Her iki sarhoşta ortak bazı özellikler vardır. Bunlardan biri, her ikisi için dış âlemin bir anlamı yoktur; sarhoşluk, her iki grubu dış dünya ile alakalı bir takım ilgilerden kesmiştir, ikisi arasındaki pek çok farktan bir diğeri de, şudur: : Mânâ sarhoşunda, karaciğerden kaynaklandığı söylenen bir tür iç hararet, maddî şarab içende bulunmaz.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Insanin bilgisayardan ustunlugu, bildiklerini yasamasidir.

Anonim Nasihat

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ubi dubium ibi libertas
* * *
Kuskunun oldugu yerde, ozgurluk vardir

Latin Atasozu
OrajKalip


- - - - - - - - - - - - -
a45UyF587661
- - - - - - - - - - - - -



Grup eposta komutlari ve adresleri :
Gruba mesaj gondermek icin : ozgur-gundem@googlegroups.com
Gruba uye olmak icin : ozgur-gundem+subscribe@googlegroups.com
Grup kurucusuna yazmak icin : 0raj.p0yraz@neomailbox.net  /  oraj.poyraz@openmail.cc
Grup Sayfamiz : https://groups.google.com/g/ozgur-gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz : http://orajpoyraz.blogspot.com/
Özgürlük adam, henüz yeni kurdum.

Siyasi iktidarın sürekli yasakladığı, polisiye önlemler ile gizlemeye çalıştığı şeyleri burada biriktireceğim.

Videolar, resimler, makaleler falan.
:
http://insulaelibertatis.com/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder