12 Eylül 2015 Cumartesi

Ahmet Çelenoğlu : Denize Adam Düştü

Ahmet Çelenoğlu : Denize Adam Düştü

Özellikle yelkenli bir tekne kullanıyorsanız, denize adam düştü prosedürlerini bilmeniz ve manevraları uygulamayı becermeniz önerilir. Denize adam düştüğünde bunlar yapılması gerekenlerdir, bu nedenle çok iyi bilinmelidirler. Teknenizde, can simidi, denize adam düştü şamandırası ve kullanmayı iyi öğrendiğiniz her türlü adam kurtarma aparatını bulundurmanız doğru olur. Bu konuda tek yapılmaması gereken, denize düşen adamı kurtarmak için suya girmektir.

Bunun yarardan çok kurtarılması gereken adam sayısını arttırması gibi bir zararı vardır.

Bir yarış teknesinde değişik görevlerde olsalar bile tekneyi yönetecek ve işlemleri doğru yapabilecek çok sayıda insan vardır, denize adam düştüğünde kuralları uygulayarak adamı geri almak mümkün olabilir. Bir gezi teknesinde ise adam sayısı kısıtlıdır, genelikle iki kişi vardır ve bunlar karı koca olabilir. İki kişilik bir senaryo yazalım:

Koca dümendedir, eşi ise aşağıda uyuyordur, en iyi ihtimalle yemek hazırlıyordur veya atıştırmalık çıkarıyordur. Koca denize düşerse büyük olasılıkla karısı bunu duymaz bile, diyelim ki duydu veya önceden alınmış tedbirlerle bir şekilde haberdar oldu. Havuzluğa çıkıp ne olduğunu anlaması, ne yapacağına karar vermesi için geçen süre içinde denize düşen adam gözden uzakta olacaktır. Denizeadam düştü manevralarının çekildiği film veya fotoğtafları izleyin, hepsinin su üzerinde neredeyse hiç bir kıpırtının olmadığı bir denizde ve genellikle her havaya kapalı bir koy içinde çekildiğini görürsünüz. Dalga yüksekliği 25-30 cm'yi geçtiğinde bile teknenin arkasında kalan bir adamı suda tesbit etmek tam deyimi ile samanlıkta iğne aramakla eş değerdir.

Yine de başınıza gelebileceğini dikkate alarak denize adam düştü prosedürlerini öğrenin ve manevraları deneyin, bu manevralardan sizin en kolay yapabileceğinizi seçin, uygulayın ve çok iyi öğrenin, bir başkası diğer bir manevrayı şu veya bu sebeple önerdiği için o manevrayı da öğrenmeye kalkışmayın, en kısa yol bildiğiniz yoldur.

Önemli soru ise ne yapılması gerektiğidir. Denize düşmeyin. Denize düşmemek için gerekli tedbirleri alın. Birçok teknede iskota ve mandarlar kolaylıkla kontrol edilebilsin diye havuzluğa makaralar ile yönlendirliyor. Havuzlukta kalırsanız denize düşme olasılığı azalır, yine de yelkenli bir teknede bu tür bir donanımın en iyisi olduğunu söylemek zordur. Birçok başka işlem için (örneğin: ana yelkeni toplamak, gevşeyen botu güverteye bağlamak, bota takılan genova iskotasını kurtarmak) güverteye çıkmanız gerekebilir. Güvertede iken iki el ve iki ayağınızdan en az üç tanesi dengenizi sağlamak için tekne ile temas içinde olsun. Eğer iki elinizin de gerekeceğine inanıyorsanız emniyet kemeri kullanın.

Emniyet kemeri, 2000kg çekmeye dayanabilir donanımda olmalıdır, buna kemer, bağlandığınız ara bağlantı ve tekne üzerindeki donanım dahildir. Her ne kadar yarış kuralları tekne başından, kıçına iki adet halat veya şeridin neredeyse küpeşteye bitişik geçmesini kabul ediyorsa da bir gezi teknesinde bu tür bir donanım yetersizdir. Yarış teknesinde bir kişi bağlı iken denize düşerse, sayısı yüksek olan mürettebat, tekneyi yönetirken denize düşeni bağlı olduğu halat ile bir ihtimal tekneye alabilir. Bir gezi teknesinde ise yetersiz kişi sayısı nedeni ile bu nerede ise imkansız hale gelir.

Tekneyi durdurup kişiyi kurtarmaya çalıştığınızda ise boğulmuş olma ihtimali veya tekneye çarpma ile yaralanma ihtimali oldukça yüksektir. Emniyet kemerleri özellikle bir gezi teknesinde her hangi bir nedenle dengesi bozulan kişinin denize düşmesini engellemek içindir. Düşerse bile tekne üzerinde kalmalıdır. Tekne üzerine donatacağınız emniyet donanımı (jack line) tekne orta hattına yakın direğin hemen iki yanından geçmeli, emniyet halatınızı bu donanıma bağladığınızda düşseniz bile vücudunuzun yarısından fazlası tekne üstünde kalmalıdır.

Emniyet halatı genellikle yaklaşık 2m boyunda iki ucunda ve ortaya yakın yerinde özel emniyetli kilitleri bulunan bir halattır. Kendinizi orta kancaya bağlayın, birbirine uzunluk olarak çok yakın olan diğer iki ucu tekneye bağlanmak için kullanın. Aslında önerilen kendinize bağladığınız ucun snap şakıl denilen el incesi çekildiğinde kolaylıkla açılan türde olmasıdır. Denize düştüğünüzde büyük olasılıkla tekne ile çarpa çarpa sürüklenmek yerine kolaylıkla açılan bir bağlantıyı tercih edeceksiniz. Çok önerilmesine rağmen ben yurt içinde ve yurt dışında bu türünü bulamadım, kendim yaptım. Diğer uçlardaki emniyetli kilitleri değiştirmeyin, diğer türdeki bağlantılar kaza ile açılmaya meyillidirler.

Teknede vardavelalar, mayonuzu ve havlunuzu kurutmak için çamaşır ip görevi görmelerinin ve limanda usturmaça bağlamak için kullanılmalarının yanı sıra denizde iken asli görevleri denize düşmeyi engellemektir. Tekne boyuna göre yükseklikleri standartlarla belirlenmiştir ve yine bir veya iki sıra olmaları gerekmektedir. Vardevela ayakları, gövdeye civata ile altlarında yeterli büyüklükte destek pulları ile bağlı olmalıdır. Vardavelaların her yönde taşıması gereken yük, bir insanın denize düşerken uygulayacağından çok daha yüksektir. Vardevelalar denize düşmenizi engellemek üzere yeterli sağlamlıkta tasarlanırlar ve yapılırlar.

Vardavela telleri üstleri plastik kaplı paslanmaz çelik halattan veya çıplak paslanmaz çelik halattan yapılmıştır. ABD'de yarış teknelerinde üzeri kaplı olanların kullanılması engellenmiştir. Paslanmaz çelik hava ile temas ettiği sürece paslanmaz, üzerindeki plastik halatın hava ile temasını kesmekte, içine su girdiğinde paslanarak zayıflamaktadır. Teknenizde beyaz vardevela teli varsa özellikle tellerin başlarını kontrol edin, beyaz üzerinde pas lekesi telin neresinde olursa olsun, değişmesi gerektiğini gösterir, kural olmasa da kendi emniyetiniz için kaplamasız paslanmaz çelik tel ile değiştirmeniz önerilir.

Erkekler denizde tekne kıçından denize işemeyi severler. Boğulma vakalarına bakıldığında önemli bir çoğunluğunda fermuarlarının açık olduğu görülmüştür. İşinizi teknede tuvalette görün, hatta kendinize veya eşinize temizlik işi çıkarmak istemiyorsanız, ayakta değil, oturarak işeyin.

Hemen hemen tüm teknelerde yangın söndürücü vardır, bu söndürücüler emniyetten çok kurallar emrettiği için taşınır. Eğer yangın söndürücünün bir gün teknenizi veya hayatınızı kurtaracağını düşünüyorsanız, denize düşmemek için de gerekli tedbirleri alın.

Denize düşmeyin,

Denize düşmeyin,

Denize düşmeyin,

Düşerseniz ölürsünüz.



Ahmet Çelenoğlu

acelenoglu@tekneuzmani.com

543 494 71 71


a45UyF587661-150912110342 Oraj Poyraz oraj.poyraz@openmail.cc
2015/09/12  11:00 1  39  undefined undefined add_anadoluhareketi@googlegroups.com

 

Kotulukten cekinmek, iyi bir is yapmaktan yegdir.

Hz.Ali

Ingiltere Osmanli Devleti nin yonetimine el koyarsa, saltanat ve hilafetin Ingilizler elinde bulundugunu goren Misir ve Hindistan Muslumanlarinin da Ingiltere yle dost olmanin geregine inanacaklari a$ikardir.

Ingiliz Muhipler Dernegi Baskani, Adliye Nezareti Mustesari ve yazar Sait Molla

Benim bir dinim yok ve bazen butun dinlerin denizin dibini boylamasini istiyorum

Mustafa Kemal ATATURK
(Kaynak: Andrew Mango, Ataturk Syf.447 )


Grup eposta komutlari ve adresleri :
Gruba mesaj gondermek icin : ozgur_gundem@yahoogroups.com
Gruba uye olmak icin : ozgur_gundem-subscribe@yahoogroups.com
Gruptan ayrilmak icin : ozgur_gundem-unsubscribe@yahoogroups.com
Grup kurucusuna yazmak icin : ozgur_gundem-owner@yahoogroups.com
Grup Sayfamiz : http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz : http://orajpoyraz.blogspot.com/







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder