27 Ağustos 2024 Salı

ŞİN BET’İN ŞEFİ NETANYAHU’YU AÇIK MEKTUPLA UYARDI: “YAHUDİ TERÖRÜ İSRAİL’İN VARLIĞINI TEHLİKEYE ATIYOR.”

İsrail'in halen aktif savaşan askerlerinin büyük bölümü aslında İbrani mitolojisiyle beyni bulanmış fanatikler.
İnsan yaşamına zerre değer vermiyorlar.
Tam bir seçilmiş millet, goyyim inancıyla vicdani hiçbir sınır tanımıyorlar.
Cürümlerini utanmadan, gizlemeden videoya alıyor, sosyal medyada paylaşıyorlar.
İyi ki böyle yapıyorlar.
Aptalca bunların peşinde gezen Hristiyan Siyonistler ortaya dökülenler karşısında şoka giriyor.
Romantik pembe masallar, hani şu İndiana Jones serisindeki İsrailiyatın hiç de öyle romantik bir şey olmadığı ortaya çıkıyor.
Hatta Hitlerin söylevlerinde bunlar için kurduğu ilginç cümleler adeta hak verircesine yeniden gündeme geliyor.

Bu arada İsrail'de bu güne kadar 2 milyon civarında Yahudi göç etmiş.
Buradan da anlıyoruz ki, Yahudiler temelde vatansız, devletsiz olmaya o kadar alışmışlar ki, mücadele etmeye dahi enerjileri yok.

Evet Filistinli Araplar ağır şekilde hırpalanıyor ancak İsrail'de hırpalanıyor.
Eğer bu iş büyürse, uzarsa kaç Filistinli öldürürse öldürsün İsrail nüfusu olmayan bir ülke ve devlet olacaktır.
AB/D olmadan ayakta duramayacağını bildiği için adeda çılgın gibi savaşı büyütmeye çabalamaktadır.
Bunda büyük oranda başarılı olmuştur.
Batının ortak bir donanma gücü İsrail açıklarında aylardır çakılı vaziyettedir.
İşler karışırsa bu donanmada bulunan bütün cephanenin, Güney Lübnan, Gazze, Golan Tepeleri, ve Suriye'ye boşaltılacağı açıktır.

Aslında stratejistler İsrail'in Golan Tepeleri üzerinden Güney Suriye'de yerleşmeyi, Kürtler ile komşu olmayı, ve bölgesel çatışmalarda aktör olanlarla sınır komşusu olmayı hedefledini söylüyorlar.
Bu çok makul görünüyor.

Ancak nasıl ki, Haçlı seferleriyle kurulan Latin Kontlukları zaman içinde bir bir kaybolup gittiyse, İsrail'in sponsorları yoruldukça İsrail'in varlığını koruması zora girecektir.

Daha şimdiden AB/D' stratejik tercihlerini AB/D aleyhine bozmuşlardır.
Ukrayna Rusya'nın siyasi hegomanyasına terk edilmek üzeredir.
Batının Çin ile hesaplaşmasının geciktirilmesine sebep oldular.
Bunlar batının hesabına çok zararlı işlerdir.

Her neyse laf çok.
Selamlar.

Oraj POYRAZ(0raj.p0yraz@neomailbox.net / oraj.poyraz@openmail.cc )
           L2fSIJNoA0xfSNxA  


ŞİN BET'İN ŞEFİ NETANYAHU'YU AÇIK MEKTUPLA UYARDI: "YAHUDİ TERÖRÜ İSRAİL'İN VARLIĞINI TEHLİKEYE ATIYOR."

İsrail İç İstihbaratı Şin Bet'in şefi Ronen Bar, İsrail'in Channel 12 haber kanalı tarafından yayınlanan mektubunda Benjamin Netanyahu'yu Yahudi grupların Filistinlilere yönelik şiddet eylemlerinin İsrail'in varlığını tehlikeye attığı konusunda uyardı.

Serbestiyet

23-Ağustos-2024

Şin Bet şefinin mektubu İarail kabinesindeki aşırı sağcı partilerden bakanların ikenceci askerlere destek için hapishane basması, Mescid-I Aksa'da gösteriler yapmasının ardından geldi.

Bar, polisi de bu eylemlere karşı "belki de gizli bir destek duygusuna" sahip olmakla suçladı:

"Terör failleri, hapishanede sahip oldukları koşullar ve serbest bırakıldıktan sonra Knesset (İsrail Parlamentosu) üyelerinden aldıkları meşruiyet ve övgünün yanı sıra savunma yetkililerine karşı yürütülen gayrimeşrulaştırma kampanyası nedeniyle tutukluluktan duydukları korkuyu kaybediyorlar."

Şin Bet şefinin eleştirilerinin merkezinde Batı Şeria'da yasal dayanağı olmayan ileri karakollar kuran 'Tepedeki Gençlik' (Hilltop Youth) isimli radikal grubun faaliyetleri vardı:

 'Tepedeki Gençlik' akımı uzun zamandır Filistinlilere yönelik şiddet eylemlerinin temelini oluşturuyor. Ben hiçbir zaman 'milliyetçi suç' terimini kabul etmedim. Bu suç değil çünkü bu şiddetin gözdağı vermek, korku yaymak için kullanılması, yani terör. Bu 'milliyetçi suç' değil ve kesinlikle ulusal da değil. Çünkü bu eylemler ulusal güvenliğe meydan okumakta."

"Önemli ve gerçekleri değiştirecek bir sürecin eşiğindeyiz. Özellikle şu anda İsrail'e ve yerleşimcilerin çoğunluğuna verilen zarar tarif edilemez. İçinde bulunduğumuz çok cepheli savaşta yeni bir cepheyi ateşleyen intikam saldırıları, daha fazla insanın intikamlarını almak üzere terör çemberine girmesine neden oluyor. Hepsinden önemlisi: Yahudilik ve hepimiz için büyük bir leke."

"Bazıları bu faaliyetin Haham Kahane'nin ideolojisinin Haham Ginsburgh'un ilham verdiği 'İsyan' alt yapısıyla birleştirilerek uygulanması olduğunu söyleyecektir. Bu dünya görüşü adına, devletin güvenliğini ve varlığını tehlikeye atmaya ve devletin kurumlarına olan güveni sarsmaya hazırlar."

Ronen Bar'ın mektubunun devamı şöyle:

Ayrıca Ulusal Güvenlik Bakanı Itamar Ben Gvir'in Tişa b'Av'da Tapınak Tepesi'ne yaptığı ve yüzlerce Yahudi'nin statükoyu ihlal ederek onunla birlikte dua ettiği ziyaretten de bahsetti:

"Tapınak Tepesi'nde gördüğümüz manzaralar bolca kan dökülmesine sürükleyebilir ve devletin çehresini tanınmayacak şekilde değiştirebilir. Bunun hem ideolojik hem de güvenlik açısından yanlış ve tehlikeli bir faaliyet olduğuna dair açık ve net bir beyana ihtiyaç var. Bu, hükümetin ana hedeflerinden biri olmalıdır. Çok geç olmadan. Bu faaliyet bölgenin güvenliği için çok önemli bir risk oluşturmaktadır."

https://serbestiyet.com/dis-haber/sin-betin-sefi-netanyahuyu-acik-mektupla-uyardi-yahudi-teroru-israilin-varligini-tehlikeye-atiyor-179409/

=======================

--

- - - - - - - - - - - - - - - -

Allah icte ve dista her an hepimizi tamama erdirmekle mesguldur.
Tek tek her birimiz tamamlanmis bir sanat eseriyiz.
Yasadigimiz her hadise, atlattigimiz her badire eksiklerimizi gidermemiz icin tasarlanmistir.
Rab noksanlarimizla ayri ayri ugrasir cunku beseriyet denen eser, kusursuzlugu hedefler.

~TEBRIZ' LI SEMS~

- - - - - - - - - - - - - - - -

İNANÇ DOĞRULAMALARI

Ararsan bulursun…

Maalesef hepimiz kendimizi kandırıyoruz. Üstelik bunu o kadar doğal ve kolayca yapıyoruz ki, kendi ruhumuz bile hiç birşeyin farkına varamıyor. Aslında bu çağımızın kronik bir sorunu, öyleki, tüm anlaşmazlıklar, yanlış anlamalar, kanlı kansız kavgalar hep bu dışa vurduğumuz bilişsel reflekslerimiz nedeni ile vuku bulmakta. Her ne kadar bu bilişsel reflekslerimiz bize atalarımızdan , yani eski çağın yaşam koşullarından miras kaldı ise de, hızla değişim geçiren ve habire bilgi bombardımanına uğradığımız bu hayatta bu tarz refleksler işe yaramak şöyle dursun, durumları daha da kronikleştiriyor….. İşte bu tarz bilişsel refleklerimizin, Michael Shermer tarafından özetlenmiş açıklamalı sınıflandırması (Michael Shermer, İnanan Beyin, Kısım IV: Görünen şeylere inanış, bölüm 12: İnanç Doğrulamaları). Umarım bir daha ki sefere, tespit yapma yada yargıda bulunurken daha bilinçli olabiliriz.

Ama başlamadan önce belirtmek isterim; İnanç burada, dini ve manevi inançlardan çok, dünyevi, maddi hayattaki tüm konularda (algılarımızın yanlış işleyişi sonucu) bulunduğumuz (ön) yargıları kapsamaktadır. Shermer'nın kitabında defalarca belirttiği gibi; Genel olarak, İnançları (yargıları) edindikten ve onlara bağlandıktan sonra, doğru olduklarını güvence altına alan bir dizi güçlü bilişsel kestirim aracılığı ile onları sürdürüp pekiştiririz. Kestirim bir sorunu sezgiyle ve deneme-yanılma yolu ile çözen zihinsel bir yöntemdir; genellikle kuralı çözecek kurallı bir araç yada formül olmadığında böyle kuralsız yöntemler sıklıkla başvurulur. Bu kestirimler bazen pratik yordamlar olarak anılmakla birlikte, daha çok bilişsel eğilimler olarak bilinirler; çünkü hemen her zaman önceden edinilmiş kavramlara uydurmak üzere algıları çarpıtırlar. Yani İnançlar (yada önyargılar) algıları ayarlarlar. Hangi yargı yada inanç sistemi söz konusu olursa olsun, bu bilişsel eğilimler duyularımızdan edindiğimiz bilgileri yorumlama tarzımızı şekillendirir ve dünyayı olmasını istediğimiz biçimine uyacak bir kalıba döker. Üstelik işin daha da kötü tarafı, bu inanç (yada ön yargı) doğrulamalarının zeka ile ilgisi yok; yani zeka inancı belirleyen bir etken değil, ve en zekilerimiz bile saçma sapan bir inanç yada ön yargı kalıbına körü körüne takılabilir. Üstüne üstlük bu kişiler zeki oldukları için inançlarını ve ön yargılarını rasyonelleştirmede o ölçüde usta olmaktadırlar. Yani; Akıllı ve zeki insanlar bile saçma şeylere inanırlar; çünkü akıl dışı sebeplerle vardıkları inançları savunmada daha hünerli olurlar.

Ön yargıların, yani, yeterli veri ve delil olmadan varılan varsayımlar, çıkarımlar ve inançların yanılsamasına kapılmamak için zeki-akıllı olmaktan çok, bilinçli ve farkında olmakta fayda var. Ama ne yazık ki, salt bir objektiflikle, dünyayı olduğu gibi algılıyamıyoruz; en cahilinden en eğitimlisine kadar, en aptalından, en zekisine, hemen herkes bu biliçsel eğilimlerin pençesindedir; ve bunlara, aşağıda sınıflandırılan, İnanç doğrulamaları denmektedir;

Doğrulama eğilimi; En klişe eğilimlerden: Önceden var olan inançlara destek veren doğrulayıcı bulguları arayıp bulma, çürütücü bulguları ise göz ardı etme yada işine göre yorumlama eğilimidir…. Deney sonuçlarına göre, çoğu denek önce bulguları (verileri) değerlendirme ve ardından bir sonuca varmak yerine, kafasında olaya ilişkin bir anlatı kurmakta, ondan sonra karar vermektedir…. Bu eğilimin apaçık olan olumsuz sonucu, işimize gelmeyen bulguları göz ardı ederek, gelecekte başımıza büyük sorunlar açma olasılığıdır.

Sonradan Bakış eğilimi; Şimdiki bilgilere uyacak şekilde, geçmişi yeniden kurgulama eğilimidir. … Örn: Mesela büyük bir felaketten sonra herkes o felaketin nasıl engellenebileceği konusunda bol bol ahkam keser, ve sanki felaketin öngörülüp önlenmesi aslında çok kolaymış gibi gösterilir. Yada çok zor bir sınavın ardından, soruların doğru yanıtlarını görünce, sorular birden çok basitmiş gibi gelir. Ama iş işten çoktan geçtikten sonra….

Kendini Haklı gösterme eğilimi; Bir olaydan sonra davranışımızın yapılabilecek en iyi şey olduğuna inandırmak üzere kararımızı rasyonelleştirme eğilimidir…. Aslında bu eğilim çoğu zaman olumlu sayılabilir. Mesela hayatımızla ilgili kritik kararlar verirken, (evlenirken, iş değiştirirken… vb) seçimimizi yaptıktan sonra kararımızdan hoşnut kalmamızı sağlar ve bizi rahatlatır… Ama bazı durumlarda bu eğilimin olumsuzlukları da yok değildir; Mesela bazıları, kendi uzmanlık alanları ile ilgili yanlış bir saptama yaptıkları ortaya çıkınca, kendilerini haklı göstermek için inanılmaz bir çaba harcarlar (yani hatalarını asla kabul etmezler). Üstelik (yukarda da belirtildiği gibi), bu kişiler yeterince zeki ve ağzı laf yapan kişilerse, inançlarını ve hatalarını savunmada daha hünerli olabilirler…. Bu eğilimin en rahatsız edici sonucu, kişinin hatasını bir türlü kabul etmemesi yüzünden aynı hataların gittikçe kronikleşerek sürdürülmesidir.

Yakıştırma eğilimi; Kendi inanç ve davranışlarımıza, başkalarınkinden farklı sebepler yakıştırma eğilimidir… Genelleştirerek anlatırsak, çoğu insan kendi inançlarının rasyonel savlara dayandığına inanırken, başkalarının inançları konusunda duygusal davrandığını düşünme eğilimindedir. … İnanç konusunda düşünsel sebepleri duygusal sebeplerden üstün sayma yönündeki yakıştırma eğilimi, insanların dünyaya, özellikle sosyal dünyaya ilişkin algılarını olumlu göstermelerini sağlayan daha geniş çerçeveli bir kendine yontma eğiliminin dışa vurumudur.

Bağlı bedel eğilimi; İnanca (yada bir yargıya) bağlanmış bedelden dolayı bir şeye inanma eğilimidir…. Kendini haklı gösterme eğiliminin başka bir türüdür…. Yapılan bariz bir hatayı, güçlü ve sanki haklı bir argümanla haklı göstermek için bu eğilime başvurulur…. Mesela; G.W. Bush 4 Temmuz 2006'da ki bir konuşmasında Görevi yerine getirilmeden önce çekilmekle, Irak'ta yaşamını yitiren 2527 askerin fedakarlığının boşa gitmesine asla izin vermeyeceğim der. Yani Irak'ın işgal etmekle yaptıkları hatayı, orda ölen askerlerin bedelini ödetmekle, örtbas edip üste çıkmak ister !

Statüko Eğilimi; Kısaca alışıla gelmiş olanı, yada çoğunluğa uymayı tercih etme eğilimidir. … bu eğilim aslında biraz tembellik, biraz umursamazlık, birazda çoğunluğa uyum sağlamanın güveni şeklinde belirebilir… Mesela; bazı ülkelerde tüm vatandaşlar otomatikman organ bağışçısıdır, ve eğer organlarınızı bağışlamak istemezseniz, bunun aksi doğrultuda bir belge doldurmanız gerekir. Ama bazı ülkelerde bu durum tam tersinedir… Kolayca tahmin edileceği gibi, vatandaşı otomatikman organ bağışçısı olan olan ülkelerde, olmayanlara nazaran daha fazla organ bağışçısı vardır…. Bazen bireysel ve kolektif kişisel çıkarlar pahasına bile olsa, genelde önerilen alternatiflere karşı mevcut sosyal, ekonomik ve siyasal düzenlemeyi yeğ tutarız. Peki ama Statüko eğilimi neden vardır ? Statüko halihazırda sahip olduğumuz şeyi temsil eder. Buna karşılık tercih değişikliyle elde edebileceğimiz şey çok daha riskli olabilir !

Sahiplenme eğilimi; Sahip olduğumuz şeye sahip olmadığımız şeyden daha fazla değer verme eğilimidir…. Buda gündelik hayatta en sık kullanılan eğilimlerdendir. Mesela kendi arabanızı 2. el olarak satarken olabildiğince yüksek fiyattan satmak isterken, 2. el başka bir araba alırken olabildiğince ucuz almak istersiniz. Yani mülkiyet başlı başına eşyaya değer katar. … Bu eğilim sadece maddi eşyalarda değil, manevi değerlerde de oldukça sık görülür. Mesela; çoğu anne-baba için kendi çocukları en iyisidir. Akrabacılık, aşiretçilik ve kabilecilikte grup bireylerine sahiplenme, onları diğer yabancılardan üstün tutma, onların bariz hatalarını bile görmezden gelme şeklinde görülebilir…. veya tuttuğumuz (fotbol, basketbol…vb) takım diğerlerinden çok daha iyidir, ve yahut en iyi millet bizim milletir, en iyi asker bizim asker… vb …vb

Çerçeveleme Eğilimi; Bilgilerin sunuluş biçiminden farklı sonuçlar çıkarma eğilimidir. … bu eğilim daha çok finansal ve ekonomik kararları etkiler. Bir malın 9.95 lira olması 10.05 lira olmasından çok daha iyiymiş gibi görünür, habuki arada sadece 1o kuruş vardır (sakız bile alınamaz !). … Daha bariz bir örnek ise şu şekilde sunulur; bir mal bir yerde 300 lira satılırken, uzak başka bir semtte aynı mal 150 liraya satılıyordur. Çoğu kişi 150 lira tasarruf etmek için zahmet edip yolculuk yapar. Ama 1500 liraya satılan bir mal, uzak başka bir semtte 1350 liraya satılıyorsa, 150 lira tasarruf için gene zahmet edip yolculuk eder miydiniz ?… Çoğu kişi, miktardan çok oransal değerlere baktıklarından, 2. durum için zahmet etmeye tenezzül etmez. Halbuki her 2 koşulda da aynı miktarda para tasarrufu olacaktır. … özelllikle pazarlama ve reklamcılıkta, bilgileri sunuş biçiminden insanları manipüle etmek oldukça sık rastlanmaktadır.

Dayanak alma eğilimi; Karar alırken geçmişteki (belki alakasız hatta keyfi) bir bilgi unsuruna fazlasıyla dayanma eğilimidir…. Aslında elbette karar alırken, konu ile ilgili unsurlardan dayanak almak akıllıca olur. Fakat bazen bu dayanak alma eğilimini öyle bilinçsizce uygularız ki, konuyla ilgisi alakası olmayan unsurları dayanak alabiliriz. … Mesela bir deneyde, deneklerden sosyal güvenlik rakamlarının son hanelerini vermeleri istenir. Daha sonra kendi şehirlerindeki hekim sayısını tahmin etmeleri istenir. Aslında her 2 unsur birbiri ile alakasız olsa da, sosyal güvenlik rakamlarının son hanesi yüksek olan kişilerin çoğunluğunun, hekim sayısını daha yüksek tahmin ettikleri tespit edilmiş. … Yani bir şey tahmin ederken yada karar alırken, insanlar genellikle bir referans noktasından dayanak alarak işlerini kolaylaştırma eğilimi taşırlar. Bu referans noktası çok alakasız ve keyfi olsa bile.

Bulunabilirlik eğilimi; göz önündeki emsaller temelinde, potansiyel sonuçların olasılıklarını belirleme, daha sonra bunları genelleştirerek tercihlerin dayandığı yargılara dönüştürme eğilimidir….. Özellikle gazteler ve televizyonlar bir olayı işlediğinde, insanların o olayın meydana gelme olasılığını abartmalarına iyi bir fırsat çıkarır. Örneğin başka bir çalışmaya göre, erkekler arasında ilk sıradaki ölüm sebebi olan kalp hastalıkları, medyada 11. sıradaki cinayetlerle aynı ölçüde haber konusu olduğu ortaya çıkar…. ve yahut daha kişisel bir örnek ; geç kaldığınız bir randevuya yetişirken kırmızı ışıklara yakalanma olasılığınızın artığını hissedebilirsiniz ! sanki tuhaf bir şekilde kırmızı ışıklar daha sık ve uzun yanmaya başlar. Ama aceleniz olmadığı zamanlarda ışıklara takılmak pek umrunuzda olmadığından, böyle bir yanılsama hissetmezsiniz!

Temsil Eğilimi; Bir olayı, ana kaynağının yada ortaya çıkış sürecinin temel özelliklerini temsil etme noktasına varacak ölçüde muhtemel sayma eğilimidir…. Bu da en çok yanlışa düşülen eğilimlerden biridir. Nasıl mı ? gelin test edelim;

Deniz 31 yaşında, bekar, açık gözlü ve çok zeki bir kadındır. Üniversitede felsefe bölümünü bitirmiştir. Öğrenciyken, ayrımcılık ve sosyal adalet meseleleri ile yakından ilgilenmiş ve nükleer karşıtı gösterilere katılmıştır.

Şimdi tahmin edin, şunlardan hangisi daha olasıdır ;

a) Deniz bir Banka'da çalışıyordur !
b) Deniz bir Banka'da çalışıyor ve feminist harekette aktiftir !

Dürüst olun, b şıkkını seçtiniz, değil mi ? tıpkı o sorunun sorulduğu deneklerin %85'i gibi ! Matematiksel olarak durumu ele alırsak, a şıkkının olma olasılığı b şıkkından fazladır. Zira, 2 olayın aynı anda olma olasılığı, 1 olayın olma olasılığından daima düşüktür. Ama tuhaftır ki, çoğu kimse bu gibi durumlara matematiksel olarak yaklaşmaz, ve olguları yanlış ele alır. Çünkü ikinci seçenekte verilen tanımlayıcı ifade, Deniz'in en başta verilen tarifine uyduğu düşünülerek, aslında bir tür temsil yanılgısına düşülür. … İnsanlar Temsil eğilimini anlık kararlarda, bilgi işlem sürecini kısaltmak için kullanır. Temsil eğiliminden çıkartılan bazı tahminler kullanıldıkları yere göre isabetli olabilir, ama çoğu bilinçsiz ve yanlış kullanımlarda bu eğilimin temsil yanılgısına dönüştüğü defalarca test edilmiştir.

Dikkatsizliğe bağlı körlük eğilimi; Bir şeye dikkat kesilirken, apaçık bir şeyi gözden kaçırma eğilimi…. Belki biliyorsunuzdur; hani bir deneyde, bir grup denekten basketbol maçında kaç kere pas verildiğinin sayılması istenir. Denekler pür dikkat pasları sayarken, maçın tam ortasında çok dikkat çekici bir şekilde Goril köstümlü biri göbek atmaya başlar, ve gider. Deneyin sonunda, deneklere pas sayısını sormak yerine, Goril'i gördünüz mü ? diye sorulur. Deneklerin %50'sinden fazlası görmemiştir…. Bu basit deney, algı gücümüz konsundaki kibirliliğin yanı sıra, beynin işleyişi konusundaki temel bir yanlış anlaşılmayı ortaya çıkarır; Gözlerimizi birer video kamerası, beyimizin de algılarla dolu boş bantlar gibi olduğunu sanırız ! Bu yanlış modele göre, bellek basbayağı bandı geri sarar ve zihin sahnesinde çalar. Aslında hiç de öyle değildir. Algı sistemi ve onun verilerini analiz eden beyin, daha önce benimsenmiş inançlardan derin bir şekilde etkilenir (inançlar algıları ayarlarlar). Bunun sonucu gözlerimizin önünde olan apaçık şeyleri beyin algılayamaz.

Daha bitmedi…. çok üzerinde durmadan özet bir şekilde, daha bir çok bilişsel eğilim açıklamasını aşağıdaki gibidir;

Adil Dünya eğilimi; Talihsiz bir olayın mağdurunun bunu hak etmiş olmasına sebep olabilecek şeyleri arama eğilimi. … örn; genellikle tecavüz vakalarında (kız kuyruk sallamıştır), doğal afetlerde (Tanrı günahkarları cezalandırdı) veya adi suçlarda (Eşeğini sağlam kazığa bağlasaydın, enayinin malı tatlı olur …vb) sıklıkla görülür !

Barnum etkisi; (bkz. Forer etkisi) Belirsiz ve genel olayları yada kişilik tariflerini son derece kesin ve özgül sayma eğilimi…. özellikle falcılıkta çok kullanılır; örn; fal baktırırken genellikle 3 vakte kadar başına bir şey gelecek gibi bulanık tabirler çok kullanılır. Aslında bu kehanetlerin tutma olasılığı çok fazladır; zira herhangi bir zaman aralığın bir şey olma olasılığı her zaman vardır. Ama zeki falcılar olayın ayrıntısı ve gerçekleşeceği zaman hakkında bulanık ifadeler kullanarak, sanki isabetli kehanetler yapıyor intibası vermekte çok ustadırlar. … ve ya başka bir varyasyonunda; bazı genel (herkeste olan) insan doğasını (çapkınlık, yaratıcılık, ikiyüzlülük …vb) sadece belli burç yada burçların özelliğiymiş gibi yansıtmak !

Beklenti eğilimi; Doğrulama eğiliminin başka bir adı. Bir olay (deney …vb) hakkında, beklentilere uyan verileri görme, değerlendirme; buna karşılık beklentilere uymayan verileri görmeme, yok sayma eğilimi.

Bizden olmayan eğilimi; Yabancı bir inancı yada bilgi kaynağını yok sayma eğilimi…. Yukarda açıklanan sahiplenme eğiliminin başka bir varyasyonudur.

Çoğunluğa uyma eğilimi; Sağladığı sosyal pekiştirmeden dolayı, bir sosyal grup içindeki çoğunluğun inancını benimseme eğilimi…. Yukarda açıklanan Statüko eğiliminin bir varyasyonu sayılabilir !

Geçmişe pembe bakış eğilimi; Geçmişteki olayları olduğundan daha iyiymiş gibi hatırlama eğilimi…. Bu eğilimin tersi de geçerlidir… Kişinin o anki ruh hali, yada işine gelişine göre geçmişi çarpıtmak olarak da görülebilir !

Grup kimliği eğilimi; Bir gruba mensupmuş gibi algılanan kişilerin inançlarına ve tutumlarına değer verme, buna karşılık farklı bir grupta algılanan kişilerin inanç ve tutumlarına itibar etmeme eğilimi…. Gene, Yukarda açıklanan sahiplenme eğiliminin başka bir varyasyonudur; Kendi grubunu sahiplenme eğilimi !

Hale etkisi; Bir kişinin tek bir olumlu özelliğini bütün diğer özelliklerinin kapsayacak şekilde genelleştirme eğilimi…. Genellikle popüler aktör/aktris, sporcu, politikacı… yani şöhretlilere yakıştırılır ! Ama gündelik hayatta da sıklıkla görülür. Örn; Çevrenizde çok güvendiğiniz birinin kötü bir yönü ortaya çıkınca, O öyle biri değildir !, veya O öyle şeyler yapmaz

İnanırlılık eğilimi; Bir savın geçerliliğini, sonucunun inanılır oluşu temelinde değerlendirme eğilimi…. Gündelik hayatta da görülmekle birlikte, özellikle bilimsel hayatta daha dramatik bir şekilde rastlanabilirler. Bilim tarihinde sıklıkla görülmüştür ki; eğer devrim niteliğinde olan bir bilimsel deneyin sonucu, daha önceki benimsenmiş yada işe gelen teorik kuramlarla uyuşmazsa, deneyin hatalı olduğu sonucu ısrarla bastırılır. … Ortaçağ'daki bilimsel buluşların önündeki yegane engel bu eğilimdi (bkz. Kopernik devrimi, Galileo…vb), ve işin tuhafı modern dünyamızda da ki bilim dünyasında da (pratik deney sonuçlarının bilimsel kuramlarla çelişmesi sonucu son kale yıkılana kadar teorik kuramı destekleme) sıklıkla görülmektedir.

Kendini doğrulayıcı öngörü; İnançlar ve davranışlarla ilgili beklentilere uyan fikirlere inanma ve o doğrultuda davranma eğilimi…. örn; halk arasında kadınların kötü şoför olduğuna dair bir görüş vardır. Bu görüş artık o kadar kanıksanmıştır ki, kadınların çoğu buna kendileri bile inanmaya başlar, ve sürücülükte yaptıkları en küçük hataları gözlerinde daha da büyütürler. Veya başka bir örnek; Erkekler ağlamaz veya erkekler dugularını belli etmez diye başka bir kalıpsal inanç daha vardır. Bu inanç yüzünden, özellikle ataerkil toplumlarda, erkekler ruhi durumlarını zoraki bir şekilde bastırarak içten içe sıkıntı çekmesi çok görülür.

Klişeleştirme eğilimi; Hakkında gerçek anlamda bilgiye sahip olmaksızın, bir grup üyesinin o grubu temsil ettiğine inanılan belli ayırıcı özellikleri taşıdığını varsayma eğilimi…. İşte ırkçılığın, negatif milliyetçiliğin ve faşistliğin kökünde yatan bilişsel eğilim. … ayrıca belirteyim; en ırkçı olmadığını iddaa eden kişilerde bile bu eğilimin yansıması sıklıkla görülür !

Kontrol yanılsaması; Çoğu kimsenin kontrol edemediği yada etkileyemediği sonuçları kontrol edebileceğine yada etkileyebileceğine inanma eğilimi. … hayatın her alanında görülebilceği gibi, en dramatik yansıması kumar oynarken görülür; örn. bazı kumar bağımlılarının uğurları yada kendilerine her daim şans getirdiklerine inandıkları bazı ayinleri vardır, ve Bu uğur ve ritüellerin şans oyunlarının sonucunu etkileyebileceklerini sanırlar.

Kümeleme yanılsaması; Aslında rastlantı eseri olabilecek kalıplar kümeleri görme eğilimi…. Gene gündelik hayatta en sık rastlanan bilişsel eğilimdir…. Örn; kahve falı bakılırken, aslında rastgele yayılmış kahve zerrelerinden en kompleks anlamlı şekilleri bile çıkarılabilir, yeter ki görmek isteyelim. Aynı şekilde bulutları şekilli görme, yada meyve yada ağaç kesitlerinde Arapça, Farsça (bu dillerin yazı stilleri buna çok uygundur) isimler yazdığını sanma … buna örnektir. Bu örnekler daha çok maddi olsa da, belli bir rastlantısal olaylar arasında kümeler (bağlantılar) görmek yanılgısı da olabilmektedir (bkz. Yalnıltıcı bağlantı).

Normallik eğilimi; Daha önce olmamış bir felaketin yaşanma olasılığını yok sayma eğilimi…. Yani geçmişte bir şeyin emsali yoksa, gelecekte de olmayacağını sanma eğilimi… inanırlılık eğiliminin bir varyasyonudur.

Olumsuzluk eğilimi; Olumsuz olaylara, inançlara ve bilgilere olumlu olanlara oranla daha yakın ilgi gösterme eğilimi…. Polyanacılığın tam tersi, yani bildiğimiz kötümserlik… Özellikle bazı insanlar, iyimser olup sürekli hayal kırıklığına uğramaktansa, kötümser olmayı tercih ederler.

Öncelik etkisi; İlk baştaki olayları sonraki olaylardan daha fazla ağırlık verme, fark etme, hatırlama ve değer verme eğilimi. * ayrıca buna simetrik, yakınlık etkisi de vardır; yani son olayları, önceki olaylardan daha fazla ağırlık verme, fark etme, hatırlama ve değer verme eğilimi.

Öykü uydurma eğilimi; Anıları hayal gücü ile birleştirme ve başka kişilerin anlattıklarını kendi başından geçmiş gibi aktarma eğilimi…. Geçmişi çarpıtma eğiliminin bir varyasyonudur.

Özellik yakıştırma eğilimi; Kendi kişiliğini, davranışlarını ve inançlarını, başkalarınkinden daha değişken ve az dogmatik sayma eğilimi…. Yukarda anlatılan yakıştırma , yada kendine yontma eğiliminin bir varyasyonudur !

Sürü eğilimi; Çatışmadan kaçınmak amacıyla bir gruptaki çoğunluğun inançlarını benimseme ve uyma eğilimi… Gene, yukarda açıklanan Statüko eğiliminin bir varyasyonu sayılabilir !

Tutarlılık eğilimi; Geçmişteki inançları, tutumları ve davranışları şimdi ki inanç, tutum ve davranışlara olduğundan daha fazla benziyormuş gibi hatırlama eğilimi…. başka bir deyişler, insanları hep stabil, değişmeyen, hep aynı kalan subjeler olarak görmek. Halbuki, 15 yaşındaki halimizle 30 yada 45 yaşındaki halimiz arasında, seneler boyu kazanılan tecrübeler sayesinde, dağlar kadar fark olacaktır !

Uzman eğilimi; Özellikle hakkında çok az fikir sahibi olunan konularda, değerlendirme yaparken, bir uzmanın görüşüne körü körüne inanma eğilimi… Bu eğilim bir bakıma akla yakın, mantıklı bir eğilimdir. Fakat eğer bu uzman sahtekar yada işinde kötü ise, bu eğilim kesinlikle sizin zararınıza olacaktır.

Yanıltıcı bağlantı; 2 alakasız değişken arasında bir nedensel bağlantı bulunduğunu varsayma eğilimi. Kümeleme yanılsamasının bir varyasyonu sayılabilir ! gerçekleşmesinin çok düşük ihtimalde gördüğümüz bir olayın bize denk gelmesini bir hikmete bağlamak …. Örn; tam birini aramak için telefona uzanırken telefonun çalması, arayan kişinin sizin aramak istediğiniz kişi çıkmasında büyük bir anlam arama eğilimde olabiliriz. Yalnız bir de şöyle bakın; dünyada milyarlarca insan her gün onlarca hatta belki yüzlerce telefon bağlantısı yapıyor. Bu kadar çok sayıda bağlantının birinde böyle bir tesadüfün rast gelmesi (piyango çıkması) çok doğal. … Aynen piyango çekilişi gibi; farz edin ki 70 milyon arasından piyango çekilişi yapılıyor, bütün olarak düşünürsek içlerinden birine mutlaka piyango çıkacaktır, bunda süpriz olamaz, değil mi ?.

Yanlış mutabakat eğilimi; Başkalarının kendi inançlarına katılma derecesini abartma eğilimi. … Gündelik hayatta gene sıklıkla karşımıza çıkan bir eğilimdir. Bazı insanlar başkalarının da kendisi ile aynı görüşte olduklarını sıklıkla iddaa ederek, çoğunluk gücünü arkasına alma ve kendilerini daha haklı ve güvencede hissetme eğilimindedir. Siyasi seçimlerde çoğunluğun gerçekten hangi tarafta olduğu kesin olarak tescillense de, gündelik hayattaki görece her basit konu için tescilli oylama yapılamayacağı için, asıl mutabakat konusunda daha çok yanılgıya düşme yada kendini kandırma eğilimi olacaktır. ….. Not; ayrıca kişisel bir görüşümü eklemek isterim ki, çoğunluğun mutabakat olduğu her karar yada yargı da sarsılmaz doğrudur demek değildir. Dünya tarihine bakarsak, çoğunluğun hatalı olup, azınlık hatta tekil bireylerin haklı olduğu bir çok örnek vardır (en barizi; eskiden çoğunluk Dünyanın tepsi gibi olduğuna inanıyordu, ama çoğunluğun öyle düşünmesi sarsılmaz gerçeklerin öyle olduğu anlamına kesinlikle gelmez). Yani demem o ki, bir argümanı savunurken, sanki çoğunluk kendi tarafındaymış gibi bir hava vermeye kasmak yerine, onu akıl ve mantıkla savunmak daha doğru olacaktır.

Yanılsama eğilimi; Başkalarının aynı yada benzer inançları, tutumları ve değerleri paylaştığını varsayma ve kendi davranışının başkalarının davranışlarına temel oluşturma olasılığını arttırma eğilimi… Bir yukarda anlatılan Yanlış mutabakat eğiliminin (Yani zaten herkes benim gibi düşünüyor yanılsamasının) bir varyasyonudur. … gene belirtelim; gerçekten çoğunluğun sizin gibi düşünmesi bir tarafa, öncelikle siz+çoğunluk gerçekten doğru mu düşünüyor, onu anlayalım !



Son olarak, Frank Sulloway'ın tarih psikolojisi üzerine bilimsel makalesinin sonunda belirttiği gibi;

Zihin özümseyeceğinden daha fazla bilgiyle karşı karşıya kaldığında, anlamlı (ve genellikle doğrulayıcı) kalıplar arar. Bu nedenle beklentimize uymayan verileri yok sayarak, baskın dünya görüşünün kendisinden yana olduğunu sonucunu çıkarır.

Kısacası, asıl mühim olan ne kadar akıllı yada bilgili olduğumuz değil, bu bilgi yığınını nasıl işlediğimiz, kullandığımız ve değerlendirdiğimizdir.


https://renklisheyler.wordpress.com/2014/06/13/inanc-dogrulamalari/
~Renkli Şeyler~

- - - - - - - - - - - - - - - -

Bilmediğini bilenin arkasından gidin,çünkü bilmediğini bilen bilmek için arayışta olandır.
Bilmediğini bilmeyeni uyarın,çünkü kendinden emin olan biri değişime ve gelişime kapalıdır.
Bilmediğini,bilene öğretin.
Herşeyi bildiğini sanandan kaçın.

~Ozan Bayraktaroğlu~

- - - - - - - - - - - - - - - -

Sevgi Durağı

sözverdiğimiz yerde buluştuk
sözverdiğimiz zamanda değil.
ben yirmi yıl erken gelip bekledim
sen geldin yirmi yıl geç
ben seni beklemekten yaşlıyım
sense beklettiğin için genç

~Aziz Nesin~

- - - - - - - - - - - - - - - -

ORDA BİR OKUL VAR UZAKTA O OKUL BİZİM OLMADI HİÇ

https://www.youtube.com/watch?v=__fyYB1KiVQ

- - - - - - - - - - - - - - - -

Ömer Hayyam Bütün Dörtlükler [ 356. - 389 ]

~Sonsuz çemberinde bu dipsiz evrenin
Gönül hoşluğuyla iç, geçmeden devrin
Ecel şarabın sunulunca da ah etme:
Sıran gelince içmezlik edemezsin.

ŞARAB: Arapça, içecek şey, anlamında bir kelime. Aşk ve mahabbet anlamına kullanılır. Coşkun aşk halleri ki, bu durumdaki kişi aşkta sadakat imtihanından geçer. Kemale erenlerin hali budur. Bu kelimeyle ilgili bazı deyimler şunlardır:
Şaraphane : Melekût âlemi, kâmil arifin iç dünyası.
Şarab-ı Puhte: Yıllanmış, kıvamını bulmuş şarap. Her türlü kayıttan, sınırlamadan kurtulmuş saf ve mücerred zevk.
Şarab-ı ham : Çiğ şarap. Dünyevî zevk ile karışık hayat.
Şarap-ı Tevhîd : Allahın zâtında mahvolup, her türlü maddî bağdan kurtulma.
İki türlü şarap vardır: Biri maddî, dünyevi, alkol ihtiva eden içilmesi haram olan içki, ki bu insanı içince sarhoş eder. Diğer şarap ise, aşk şarabıdır. Allahı sevmekten kaynaklanan zevkin sonucu olarak ortaya çıkan bir tür mestlik, melankoli hâli. Sûfîler bu bakımdan, içmeden sarhoş olanlardır, diye tanımlanır. Marifet, içmeden, manâ sarhoşu olmaktadır. Her iki sarhoşta ortak bazı özellikler vardır. Bunlardan biri, her ikisi için dış âlemin bir anlamı yoktur; sarhoşluk, her iki grubu dış dünya ile alakalı bir takım ilgilerden kesmiştir, ikisi arasındaki pek çok farktan bir diğeri de, şudur: : Mânâ sarhoşunda, karaciğerden kaynaklandığı söylenen bir tür iç hararet, maddî şarab içende bulunmaz.~

- - - - - - - - - - - - - - - -

Sevgi Duvarı

sen miydin o yalnızlığım mıydı yoksa
kör karanlıkta açardık paslı gözlerimizi
dilimizde akşamdan kalma bir küfür
salonlar piyasalar sanat sevicileri
derdim günüm insan içine çıkarmaktı seni
yakanda bir amonyak çiçeği
yalnızlığım benim sidikli kontesim
ne kadar rezil olursak o kadar iyi
kumkapı meyhanelerine dadandık
önümüzde altınbaş altın zincir fasulye pilakisi
aramızda görevliler ekipler hızır paşalar
sabahları açıklarda bulurlardı leşimi
öyle sıcaktı ki çöpçülerin elleri
çöpçülerin elleriyle okşardın beni
yalnızlığım benim süpürge saçlım
ne kadar kötü kokarsak o kadar iyi
baktım gökte bir kırmızı bir uçak
bol çelik bol yıldız bol insan
bir gece sevgi duvarını aştık
düştüğüm yer öyle açık seçik ki
başucumda bir sen varsın bir de evren
saymıyorum ölüp ölüp dirilttiklerimi
yalnızlığım benim çoğul türkülerim
ne kadar yalansız yaşarsak o kadar iyi

~Can Yücel~

- - - - - - - - - - - - - - - -

Peygamber öldüğünde, zırhı birkaç kilo arpa karşılığında bir Yahudi`nin yanında rehin duruyordu.
Buhari 34/14, 33, 88; Hanbel 1/300; 6/42, 160, 230
==aa00009138
- - - - - - - - - - - - - - - -

Düşüncelerinizden sadece siz sorumlu olduğunuzdan, onları sadece siz değiştirebilirsiniz.

~Paramahansa Yogananda~

- - - - - - - - - - - - - - - -

Uc sey insana hayati zindan eder: Agirlasan aile yuku, borclarin baskisi ve bir hastaligin surup gitmesi.

~Hz.Ali~

- - - - - - -







- - - - - - -

Ray_Cooney_John_Chapman-Simdi_Olmaz_Sevgilim.pdf
Stephen_King-Kara_Kule_I-Silahsor.epub
Louis_Aragon-Mutlu_Ask_Yoktur.pdf
Nazim_Hikmet-Buyuk_Insanlik.pdf
Suzanne_Collins-Aclik_Oyunlari_3_Alayci_Kus.epub
Bruce_Hood-Evcillesmis_Beyin.pdf
Anton_Cehov-Visne_Bahcesi.rtf
Edgar_Allan_Poe-Bon_Bon.el.pdf
Alamut-Vladimir_Bartol.mobi
Sencivanoglu-Abdullah_Ziya_Kozanoglu.epub
Ebubekir_Eroglu-Modern_Turk_Siirinin_Dogasi.epub
Elveda_Gulsari-Cengiz_Aytmatov.epub
Andre_Clot-Fatih_Sultan_Mehmet.pdf
sozluk.pdf
Belgariad_2_Buyuculer_Kralicesi-David_Eddings.epub
William_Shakespeare-Venedik_Taciri.pdf
Dede_Korkut_Kitabi-Muharrem_Ergin.pdf
Sarah_Kane-Tutku.doc
Carl_Sagan-Karanlik_Bir_Dunyada_Bilimin_Mum_Isigi.epub
Ilhan_Selcuk-Dusunuyorum_Oyleyse_Vurun.pdf
Bediuzzaman_Said_Nursi-Muhakemat.epub
AMERIKAN_TIYATRO_EDEBIYATINDA_Enver_Tore.pdf
Ask_ve_Tutku-Jane_Austen.mobi
Arthur_Rimbaud-Illuminations-Cehennemde_Bir_Mevsim.pdf
Edip_Cansever-Yercekimli_Karanfil_Toplu_Siirleri_1_.epub
Stanislaw_Lem-Aden.epub
Arrighi_Hopkins_Wallerstein-Sistem_Karsiti_Hareketler.epub
Tom_Stoppard-Kasti_Faul.docx
Douglas_Adams-Otostopcunun_Galaksi_Rehberi.epub
Islevsel_Genel_Dilbilim-_Andre_Martinet.pdf

- - - - - - -

"> "> "> "> "> "> "> ">
- - - - - - -

OrajKalip

- - - - - - - - - - - - -
a45UyF587661
- - - - - - - - - - - - -

Grup eposta komutlari ve adresleri :
Gruba mesaj gondermek icin : ozgur-gundem@googlegroups.com
Gruba uye olmak icin : ozgur-gundem+subscribe@googlegroups.com
Grup kurucusuna yazmak icin : 0raj.p0yraz@neomailbox.net  /  oraj.poyraz@openmail.cc
Grup Sayfamiz : https://groups.google.com/g/ozgur-gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz : http://orajpoyraz.blogspot.com/
Özgürlük adam, henüz yeni kurdum.

Siyasi iktidarın sürekli yasakladığı, polisiye önlemler ile gizlemeye çalıştığı şeyleri burada biriktireceğim.

Videolar, resimler, makaleler falan.
:
http://insulaelibertatis.com/
Eposta adresleri
(Derdiniz varsa buradan ulaşın.)
:
0raj.p0yraz@neomailbox.net
oraj.poyraz@openmail.cc
HvLWPtIjJR8X@protonmail.com
0PjukdvspdUh@mail2tor.com
Tor ağı üzerindeki web siteleri
Darkweb diye bilinir, TorBrowser kullancaksınız.
:
http://45m2jpfwn6ydfrqyhw5jbqszyip45pvi6m2cyo3722wyhur6yuitgbyd.onion/
http://kbq4ghhydumvhgvwkccbad5g7ae2yho6a4llxuy2z4oa6dox6gjtngad.onion/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder