OSMAN AYDOĞAN : KORKİREM
02 Temmuz 2020
MİRZE ELEKBER SÂBİR
Türklüğün birlik ve beraberliğini isteyen; cehaletle kıyasıya alay eden Türk milletinin çağın ilerisinde bir zihniyete kavuşmasını dileyen ancak Anadolu'da pek tanınmayan büyük bir Azeri hiciv şairi vardır: Mirze Elekber Sâbir
1862 yılında doğan Mirze Elekber Sâbir bir dönem Aşkabat Buhara Semerkand Merv Horasan şehirlerinde sanat ve ticaretle uğraşır. 1896'da evlenir ve bu evlilikten sekiz kız çocuğu olur. 12 Temmuz 1911'de Şamahı'da 49 yaşında vefat eder. Ve burada "Şahi Hendan" mezarlığına defnedilir.
HOPHOPNAME
Sağlığında hiç bir kitabı basılmaz. Ölümünden sonra 1912 yılında birçok Azerbaycan aydınlarının müşterek çabalarıyla "Hophopnâme" adlı kitabı basılır. Bu eseri Prof. Dr. A. Mecit Doğru tarafından Türkiye Türkçesi'yle yayımlanır. ("Hophopnâme" Nadir Kitap 1975)
GORHURAM
Mirze Elekber Sâbir'in bahsi geçen "Hophopnâme" isimli eserinde güzel bir şiir vardır: Orijinal adıyla "Gorhuram" (Korkirem) (Korkarım) Bu şiirin hem orijinalini hem de Türkiye Türkçesiyle tamamını yazımın sonunda vereceğim. Ama önce şiir hakkında kısa bir bilgi:
Bu şiiri türkü halinde Musa Eroğlu Ahmet Kaya Grup Laçin ve daha bir çok sanatçı tarafından söylenir… Ancak Mahsun Kırmızıgül'ün "Vezir Parmağı" isimli sinema filminde bu türkü müthiş yorumlanır. Yine bu türkünün bağlantısını yazımın sonunda vereceğim. Dinlemenizi isterim. Fakat yine ara verip kısaca bu filmden bahsetmek istiyorum:
VEZİR PARMAĞI
Filmde Osmanlı zamanında sahtekâr bir "kadı"nın insanları Allah ile aldatarak zimmetine para geçirmesi anlatılır. Ancak günümüzde de aynı işi yapanlar filmi itibarsızlaştırmak için her türlü gayreti sarf ederler.
Bağlantısını verdiğim filmin bir parçasında geçen bu türkünün söylenişi esnasında verilen görüntü de çok güzeldir. Film Ürgüp ve Göreme bölgelerinde çekilir. Görüntüde arka planda yer alan dağ ise Erciyes dağıdır. Filmde yer alan at arabalarının yolculuğu İncesu'dan Yeşilhisar'a (ki memleketimdir) giderken şimdi kurumuş olan "Tuzluk" bölgesinden geçer.
YENİDEN ŞİİR: GORHURAM
Bu şiir; halkın kimden korkulup kimden korkulmaması gerektiğini riyanın dalkavukluğun ve nâdanlığın ne ürkünç şey olduğunu gayet eğlenceli ancak bir o kadar da düşündürücü bir şekilde anlatır.
Şiirde şair tek başına dağlarda dolaşırken cinlerle hortlaklarla aslanlarla gulyabanilerle karşılaştığını korkmadığını ancak nerede Müslüman görse korktuğunu söyler.
Şiiri yukarıda bahsettiğim sanatçılar Türkü olarak söylerken onlar da o kadar korkmuş olacaklar ki orijinalinde "Harda (nerede) Müselman görirem korharam" sözlerini "nerede bir yobaz" görsem diyerek sansürlemişlerdir…
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler;
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler; İslam'a hizmet ettiklerini sanan İslam'ı bilmeyen Türkün atasına söven Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve manevi kızı Afet İnan'a iftiralar atan Atatürk'ten çok daha önce göçüp gitmiş annesine ve babasına da hakaretlerle iftiralar yağdıran İslam'ı politik çıkarlarına alet eden sahtekâr sözde Müslümanlardı…Daha önce bu sayfalarda yazmıştım sermayesi din olan "dinbazlar"dı.
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler; Balyoz Ergenekon vb. kumpaslarını tezgâhlayan TV'lerde halkı kışkırtırcasına kocaman kocaman yalanları dillendiren Hakk'ı hakkı hukuku adaleti kanunları çiğneyen sözde Müslümanlardı…
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler; daha yeni 03 Mayıs 2020 günü "İŞİD'li mücahitlerle sevişmek cihattır. Cenneti garantilemektir" diye beyanları bulunan marjinal-metalik İslamcı bir mahlûkun sunduğu yandaş bir TV programında "15 Temmuz kursağımızda kaldı istediklerimizi yapamadık. Boş bulunduk… Listem hazır; bizim aile 50 kişi götürür… Bu konuda çok donanımlıyız maddi ve manevi olarak… Ayaklarını denk alsınlar…" diye ekranlardan ölüm tehditleri yağdıran sözde Müslümanlardı…
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler; yine daha yeni 21 Nisan 2019 tarihinde Başkent Ankara'nın dibinde Çubuk ilçesinde şehit cenaze törenine katılan Ana Muhalefet Partisi'nin liderini cenaze töreninden sonra önce linç etmeye sonra da sığındığı evde yakmaya kalkan sözde Müslümanlardı…
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler; 02 Temmuz 1993 günü Sivas'ta Madımak Oteli'nde gerçek Müslümanlar günah diye karıncayı bile incitmezken güpegündüz göz göre göre 35 canı diri diri yakan sözde Müslümanlardı…
Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir'e "Harda Müselman görirem korharam" dedirtenler; tüm bu saydığım haksız hukuksuz gayri İslami davranışlara karşı sessiz ve tepkisiz kalan seyreden; yıllardır topluma "sevgi" ve "barış" söylemi yerine "kin" ve "nefret" tohumu eken sözde Müslümanlardı…
Bunlardan dolayıdır bir daha bir Madımak hadisesinin yaşanmayacağına dair inancım da o kadar zayıf ki Azerî şair Mirza Ali Ekber Sâbir gibi ben de "korharam"…
Nasıl bir tehlikenin karşısında olduğunuzu unutup siz hala armudun sapı üzümün çöpü diye rahat koltuklarınızda oturarak ego yarışı yapıp zaman geçirin olmaz mı?
02 Temmuz 1993 günü Sivas'ta Madımak Oteli'nde Ortaçağ'dan kalma karanlık bir güruhun cayır cayır yaktıkları sadece 35 insanımız aydınımız değerimiz değildi… Orada cayır cayır yanan aynı zamanda tüm bu ülkenin aydınlık yüreği umudu geleceği idi… Onları saygı ve rahmetle anıyorum…
Osman AYDOĞAN
Mahsun Kırmızıgül'ün "Vezir Parmağı" isimli sinema filminde geçen bu türkünün müthiş yorumu:
https://www.youtube.com/watch?v=wqNAU9vjgXU
02 Temmuz 1993 günü Sivas Madımak otelinde katledilen Muhlis Akarsu Musa Eroğlu ve Yavuz Top beraber söylüyorlar: Korkirem
https://www.youtube.com/watch?v=rRKR8BczY4s
Şiirin orijinali:
Gorhuram
Payi piyade düşerem çöllere
Hari müğilan görürem gorhmuram.
Seyr edirem berrü biyabanları
Güli biyaban görürem gorhmuram.
Gah oluram behrde zövregnişin
Dalgalı tufan görürem gorhmuram.
Gah çıhıram sehile her yanda min
Vahşi gerran görürem gorhmuram.
Gah enirem saye tek ormanlara
Yırtıcı heyvan görürem gorhmuram.
Üz goyuram gah neyistanlara
Bir sürü aslan görürem gorhmuram.
Megberelikde edirem gah mekan
Gebrde hortan görürem gorhmuram.
Menzil olur gah mene viraneler
Cin görürem can görürem gorhmuram.
Harici mülkünde de hette gezib
Çok tuhaf insan görürem gorhmuram.
Yeyk bu gorhmazlıg ile doğrusu
Ay dadaş vallahi billahi tallahi
Harda müselman görürem gorhuram…
Bisebeb gorhmayıram vechi var:
Neyleyim ahır bu yoh olmuşların
Fikrini gan gan görürem gorhuram
Gorhuram gorhuram gorhuram.
Şiir Türkçeye aktarılırken değiştirilmiş... Değiştirenler de o kadar korkmuşlar ki şiirin orijinalinde geçen "Harda müselman görürem gorhuram" dizesini bile bire bir Türkçeleştirememişler…
Korkirem
Ay balam
Tek başıma çıkirem ben dağlara
Bala dağlara bala dağlara
Yangını volkan görirem cin görirem can görirem
Mezarda hortlak görirem
Bin türlü tufan görirem
Gullü bir yaban [gulyabani] görirem korkmirem
Korkmirem bala korkmirem
Ay balam
Şafak vakti düşürem ben çöllere
Bala çöllere bala çöllere
Çöllere bala çöllere
Kükremiş aslan görirem kan yiyen sırtlan görirem
Dalgalı umman görirem can görirem cin görirem
Mezarda hortlak görirem
Bin türlü tufan görirem
Gullü bir yaban görirem korkmirem
Korkmirem bala korkmirem
Ay balam
Bu korkmamazlığım ile bu korkmamazlığım ile vallahi
bala billahi bala tillahi bala harda bir softa görirem
Harda bir yobaz görirem harda bir bağnaz görirem
Harda bir molla görirem korkirem
Korkirem bala korkirem kandan [dalkavuk]
Fikirlerinden riyakâr zikirlerinden korkirem
Bala korkirem bala korkirem korkirem bala korkirem
a45UyF587661
- - - - - - - - - - - - -
0
- - - - - - - - - - - - -
Kanit olmadan inanmayin.
Kutsal seylere saygiyla yaklasin, ama onlarla hicbir isiniz olmasin.
BIERCE,AMBROSE (1842-1914) ABD'li yazar.
Ateistin Kutsal Kitabi - Aforizmalar - Derleyen Joan Konner
- - - - - - - - - - - - -
TCK Madde 22 Taksir
1) Taksirle islenen fiiller kanunun acikca belirttigi hallerde cezalandirilir.
2) Taksir dikkat ve ozen yukumlulugune aykirilik dolayisiyla bir davranisin sucun kanuni taniminda belirtilen neticesi ongorulmeyerek gerceklestirilmesidir.
3) Kisinin ongordugu neticeyi istememesine karsin neticenin meydana gelmesi halinde bilincli taksir vardir bu halde taksirli suca iliskin ceza ucte birden yarisina kadar artirilir.
4) Taksirle islenen suctan dolayi verilecek olan ceza failin kusuruna gore belirlenir.
5) Birden fazla kisinin taksirle isledigi suclarda herkes kendi kusurundan dolayi sorumlu olur. Her failin cezasi kusuruna gore ayri ayri belirlenir.8970
6) Taksirli hareket sonucu neden olunan netice munhasiran failin kisisel ve ailevi durumu bakimindan artik bir cezanin hukmedilmesini gereksiz kilacak derecede magdur olmasina yol acmissa ceza verilmez bilincli taksir halinde verilecek ceza yaridan altida bire kadar indirilebilir.
- - - - - - - - - - - - -
Nefi
Bize kafir demis mufti efendi
Dutalim ben ana diyem Muselman
Varildikta yarin divan-i Hakk'a
Ikimiz de cikariz anda yalan.
- - - - - - - - - - - - -
0
- - - - - - - - - - - - -
Grup eposta komutlari ve adresleri | : | |
Gruba mesaj gondermek icin | : | ozgur-gundem@googlegroups.com |
Gruba uye olmak icin | : | ozgur-gundem+subscribe@googlegroups.com |
Grup kurucusuna yazmak icin | : | 0raj.p0yraz@neomailbox.net / oraj.poyraz@openmail.cc |
Grup Sayfamiz | : | https://groups.google.com/g/ozgur-gundem/ |
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz | : | http://orajpoyraz.blogspot.com/ |
Özgürlük adam, henüz yeni kurdum. Siyasi iktidarın sürekli yasakladığı, polisiye önlemler ile gizlemeye çalıştığı şeyleri burada biriktireceğim. Videolar, resimler, makaleler falan. | : | http://insulaelibertatis.com/ |
- - - - - - - - - - - - - - - -
Bir seyin imkansiz olduguna inanirsaniz akliniz bunun neden imkansiz oldugunu ispatlamak uzere calismaya baslar.
Ama bir seyin yapilabilecegine inandiginizda, gercekten inandiginizda akliniz onu yapmak uzere cozum bulmaniza yardim etmek icin calismaya baslar.
DR.DAVIT J.SCHWART
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder