KİBİR VE TANRISAL EGO HASTALIĞI: HUBRİS SENDROMU
Ceren Demir 02/08/2021
Tolstoy'a ait olduğu iddia edilen bir söz var. Bu sözün yazının başlığını açıklayan bir işlevi var. "Kibir ve inat bir kişinin kendini mükemmel görmesini sonra da sonunu oluşturur. " Brain Dergisi'nde yayımlanan bir makaleye dayanan psikolojik hastalık Hubris Sendromu David Owen ve Jonathan Davidson isimli psikiyatristlerin "güç zehirlenmesi" olarak tanımladığı bir durumdur.
Hubris Sendromu'nun özellikle politikacılarda görülen bir kibir hastalığı olduğu bu kibrin "tanrısal ego" boyutuna ulaştığı belirtiliyor. Tanrısal Ego ile "her şeyin belirleyicisi karar vericisi oluşturucusu en doğru kararın o kişinin kendisinden çıkabilecek olduğu sanrısında olan bir ölümlü olmak çelişkisi" vurgulanıyor diyebiliriz. Owen ve Davidson'ın çalışması; geçmişin şimdinin ve geleceğin politikacılarının (ve politikacı adaylarının) psikolojik durumunu irdeleyerek tıp ve psikiyatri literatürüne önemli bir katkı sağladı.
Hubris terimi Yunan mitolojisinde kelime anlamı olarak "kibir veya aşırı gurur " anlamına gelmektedir. Mitolojide bir kahramanın kendisini diğerlerinden daha üstün görmesi hatta tanrısal özelliklere sahip olduğunu düşünmesidir. Hubris sendromu tanımı ise 2009'da tanımlanmıştır. Tanım abartılı gurur baskın bir kendine güven ve kendinden başkaları için içten bir küçümseme duygusu biçimindedir. Genellikle gerçeklikten kopuş bu hubris denen illetin olmazsa olmazıdır.
Hubris Sendromuna yakalananlarda görülen bazı özellikler
Hubris terimi tıbbi bir hastalık olarak tanımlanırken abartılı gurur ve başkalarını küçümseme duygusu olarak ifade edilmektedir. Özellikle yöneticilerde ve liderlerde yaygın görülen bu sendrom gücün belirli bir oranı aşması ve aşırı kibire kapılması sonucu görülen tıbbi bir hastalık olarak tanımlanmaktadır. Çalışmada bazı belirtiler aşağıdaki gibi verilmiştir.
2. Kendi imgesini zenginleştirmek için kendisini hep iyi gösterecek durumlarda bulunmaya eğilim. 3. İmaj ve görünümle ilgili orantısız kaygı. 4. Gündelik etkinliklerinden mesihvari bir tarzda bahsetmek ve yüceltilmeye yatkınlık. 5. Kendisiyle ulusu ya da kurumu özdeşleştirmek kendi bakışı ve çıkarlarıyla ulusun/ kurumunkini özdeşleştirmek. 6. Kendisinden üçüncü tekil şahıs zamiriyle ya da "biz" diye söz etmek. 7. Kendi yargılarına aşırı güven ve başkalarının öneri ve eleştirilerini küçümsemek. 8. Her şeyi kişisel olarak başarabileceğine dair kadiri mutlaklık hissi ve abartılmış kendine inanç. 9. Çevresindeki fanilere ya da halka değil tarih ve Tanrı'ya hesap vereceği inancı. 10. Tanrı ve tarih karşısında haklı bulunacağına dair sarsılmaz inanç. 11. Sıklıkla artan bir yalnızlaşmanın eşlik ettiği gerçeklik duygusunun kaybı. 12. Huzursuz acelecilik pervasızlık ve dürtüsellik. 13. Ahlaki doğruluğu pratiklik bedel ve sonuçların değerlendirilmesini önlemek için kullanma. 14. Kibirli yetersizlik; kendisine aşırı güvenen lider politikanın girdisi çıktısı hakkında kafa yormadığından işler yolunda gitmemektedir.
1. Dünyayı öncelikli olarak güç gösterisi ve zafer arayışının arenası gibi görmeye yatkınlık.
Çalışmada bu sendromu taşıyan siyasetçilerin genellikle uzun süre görevde kalan kişiler olduğu belirtiliyor. Makalede ayrıca Hubris Sendromu'na yakalanan politikacıların uzayan görev süreleri ve sendromun etkisiyle başta ekonomik krizler savaşlar kaos ortamlarını oluşturma ihtimallerinin çok yüksek olduğu vurgulanıyor.
Hubris Sendromu Belirtileri Gösteren Kişilere Verilen Örnekler
Makalede Margaret Hilda Thatcher Tony Blair George Walker Bush John F. Kennedy Richard Nixon gibi örnekler yer alıyor. Ayrıca ABD Başkanları için 1776-1974 yılları arasında yapılan akıl hastalığı incelemelerinde 18'inin (% 49) depresyon (% 24) kaygı (% 8) bipolar bozukluk (% 8) alkol veya madde bağımlılığı (% 8) bulguları taşıdığı belirtiliyor. 10 vakada (% 27) görevde iken çoğu durumda iş performansını düşüren bir bozukluk vardı. Genel olarak ise (% 49) psikiyatrik bozukluk oranı ABD popülasyonundaki akıl hastalığı oranları ile uyumlu bulundu.
Çalışmada ayrıca narsistik kişilik bozukluğu da ele alındı. Bilindiği gibi narsistik kişilik bozukluğu olan kişiler yükseltilmiş özgüven ve kendilerine besledikleri çarpıtılmış hayranlık gibi bulgular gösterir. Bu insanlar çevrelerinden de aynı şekilde hissettikleri bu duyguların çoğaltılmasını beklerler. Çoğunlukla benmerkezci kişilik özellikleri ile beraber empati yoksunluğu kişiliği fazlasıyla büyütme (abartma) başarıya ve güce bağımlı davranışlarla kendilerini belli ederler. Hubris sendromu ile narsistik kişilik bozukluğu arasındaki ilişkisi hakkında kesin bir çıkarım yok. Ancak yapılan çalışmaların analizi sonucunda ikisinin birbiri ile alakalı olduğu düşünülüyor.
Kaynak: Hubris syndrome: An acquired personality disorder? A study of US Presidents and UK Prime Ministers over the last 100 years; https://academic.oup.com/
Matematiksel
https://www.matematiksel.org/kibir-ve-tanrisal-ego-hastaligi-hubris-sendromu/
================================
- - - - - - - - - - - - - - - -
Ömer Hayyam Bütün Dörtlükler [ 351. - 389 ]
Tanrı gönlünce yaratır da her şeyi
Neden ölüme mahkum eder hepsini?
Yaptığı güzelse neden kırar atar
Çirkinse suçu kim kime yüklemeli?
ŞARAB: Arapça, içecek şey, anlamında bir kelime. Aşk ve mahabbet anlamına kullanılır. Coşkun aşk halleri ki, bu durumdaki kişi aşkta sadakat imtihanından geçer. Kemale erenlerin hali budur. Bu kelimeyle ilgili bazı deyimler şunlardır:
Şaraphane : Melekût âlemi, kâmil arifin iç dünyası.
Şarab-ı Puhte: Yıllanmış, kıvamını bulmuş şarap. Her türlü kayıttan, sınırlamadan kurtulmuş saf ve mücerred zevk.
Şarab-ı ham : Çiğ şarap. Dünyevî zevk ile karışık hayat.
Şarap-ı Tevhîd : Allahın zâtında mahvolup, her türlü maddî bağdan kurtulma.
İki türlü şarap vardır: Biri maddî, dünyevi, alkol ihtiva eden içilmesi haram olan içki, ki bu insanı içince sarhoş eder. Diğer şarap ise, aşk şarabıdır. Allahı sevmekten kaynaklanan zevkin sonucu olarak ortaya çıkan bir tür mestlik, melankoli hâli. Sûfîler bu bakımdan, içmeden sarhoş olanlardır, diye tanımlanır. Marifet, içmeden, manâ sarhoşu olmaktadır. Her iki sarhoşta ortak bazı özellikler vardır. Bunlardan biri, her ikisi için dış âlemin bir anlamı yoktur; sarhoşluk, her iki grubu dış dünya ile alakalı bir takım ilgilerden kesmiştir, ikisi arasındaki pek çok farktan bir diğeri de, şudur: : Mânâ sarhoşunda, karaciğerden kaynaklandığı söylenen bir tür iç hararet, maddî şarab içende bulunmaz.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Sehadet bir cagridir, tum nesillere ve caglara.
Anonim
- - - - - - - - - - - - - - - -
Ömer Hayyam Bütün Dörtlükler [ 251. - 389 ]
Adım kötüye çıkarsa çıksın, ben böyleyim;
Bir kerpiçim de olsa, satar şarap içerim.
O da gidince ne yaparsın diyecekler:
Cübbemle sarığım ne güne duruyor, derim.
ŞARAB: Arapça, içecek şey, anlamında bir kelime. Aşk ve mahabbet anlamına kullanılır. Coşkun aşk halleri ki, bu durumdaki kişi aşkta sadakat imtihanından geçer. Kemale erenlerin hali budur. Bu kelimeyle ilgili bazı deyimler şunlardır:
Şaraphane : Melekût âlemi, kâmil arifin iç dünyası.
Şarab-ı Puhte: Yıllanmış, kıvamını bulmuş şarap. Her türlü kayıttan, sınırlamadan kurtulmuş saf ve mücerred zevk.
Şarab-ı ham : Çiğ şarap. Dünyevî zevk ile karışık hayat.
Şarap-ı Tevhîd : Allahın zâtında mahvolup, her türlü maddî bağdan kurtulma.
İki türlü şarap vardır: Biri maddî, dünyevi, alkol ihtiva eden içilmesi haram olan içki, ki bu insanı içince sarhoş eder. Diğer şarap ise, aşk şarabıdır. Allahı sevmekten kaynaklanan zevkin sonucu olarak ortaya çıkan bir tür mestlik, melankoli hâli. Sûfîler bu bakımdan, içmeden sarhoş olanlardır, diye tanımlanır. Marifet, içmeden, manâ sarhoşu olmaktadır. Her iki sarhoşta ortak bazı özellikler vardır. Bunlardan biri, her ikisi için dış âlemin bir anlamı yoktur; sarhoşluk, her iki grubu dış dünya ile alakalı bir takım ilgilerden kesmiştir, ikisi arasındaki pek çok farktan bir diğeri de, şudur: : Mânâ sarhoşunda, karaciğerden kaynaklandığı söylenen bir tür iç hararet, maddî şarab içende bulunmaz.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Ekonomisi zayif bir ulus, yoksulluktan ve duskunlukten kurtulamaz; guclu bir uygarliga, kalkinma ve mutluluga kavusamaz; toplumsal ve siyasal yikimlardan kacamaz.
. . . . . .
Ekonomik kalkinma, Turkiyenin hur, bagimsiz, daima daha kuvvetli, daima daha refahli Turkiye idealinin bel kemigidir.
Tam bagimsizlik ancak ekonomik bagimsizlikla olur.
K.Ataturk
- - - - - - - - - - - - - - - -
Esas Türk Milletinin haysiyetli ve şerefli bir millet olarak yaşamasıdır.
Bu esas ancak tam bağımsızlığa sahip olmakla temin olunabilir.
( 1919 )
Kemal Atatürk
Yüce Önder.
Bu günleri çok öncelerden bilen adam.
- - - - - - - - - - - - - - - -
"Bu türediler, bu serseriler yüzünden Anadolu baştan başa iktisaden harap ve türsap oldu.
Anadolu yarın yine istilalara maruz kalır.
Bütün bu sureti haktan görünen nasihatlar, bu halkı esarette yaşatmak için bir nevi afyondur, esrardır"
(ALi KEMAL, Peyami Sabah, 12.2.1921)
- - - - - - - - - - - - - - - -
Medeniyet yolunda basari, yenilesmeye baglidir.
K.Ataturk
- - - - - - - - - - - - - - - -
De minimis non curat prætor
Preatorlar kucuk seylerle ilgilenmezler.
Latin Atasozu
- - - - - - - - - - - - - - - -
SULAR BIZDEN AKILLIDIR
. . . . . .
Sular bizden akillidir, daha evvel gorur aksami,
Iner havadan once, karanliga,
Buyuk bir balik gibi ortadan silinir,
Kacisirken hayvanlar daga.
Sular bizden akillidir, memnun olur,
Sadece agaclardan.
Baska insanlardan degil,
Bizi yalniz birakan.
Sular bizden akillidir, uyumaz,
Acar mavilige, iri gozlerini.
Ve bekler bir olum sirri icinde,
Kendi hayatinin yerini.
Fazil Husnu DAGLARCA
- - - - - - - - - - - - -
a45UyF587661
- - - - - - - - - - - - -
Grup eposta komutlari ve adresleri | : | |
Gruba mesaj gondermek icin | : | ozgur-gundem@googlegroups.com |
Gruba uye olmak icin | : | ozgur-gundem+subscribe@googlegroups.com |
Grup kurucusuna yazmak icin | : | 0raj.p0yraz@neomailbox.net / oraj.poyraz@openmail.cc |
Grup Sayfamiz | : | https://groups.google.com/g/ozgur-gundem/ |
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz | : | http://orajpoyraz.blogspot.com/ |
Özgürlük adam, henüz yeni kurdum. Siyasi iktidarın sürekli yasakladığı, polisiye önlemler ile gizlemeye çalıştığı şeyleri burada biriktireceğim. Videolar, resimler, makaleler falan. | : | http://insulaelibertatis.com/ |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder