21 Ağustos 2014 Perşembe

Uranyum kompleksleri karbon dioksitten oksalik asit dönüşümünde kullanıldı

Kimyacıların çok rahat anlayabildiği ancak, çoğunluğun anlamakta zorlanacağı bir sürü teknik laf var.

İşin özü şudur.
Gerek nükleer silah, gerekse santraller için gereken radyoaktif uranyum izotoplarını elde etmek için on yıllarca büyük çabalar harcandı.
Bu çabalar sırasında neredeyse bire yüz ya da bin misli fazla oranda radyoaktif olmayan uranyum elde edildi.
Radyoaktif izotoplar santrallerde ya da silahların çekirdeklerinde kullanıldı.
Radyoaktif olmayan izotoplar ise dağlar gibi yığıldı ve birikti.

Batılılar bu stokları faydalı şekilde harcamak için türlü türlü kullanım tarzı geliştirdi.
Sokaktaki adamın en rahat bilebileceği kullanım şekillerinden birisi de Irak'da yoğun şekilde kullanılan zırh delici uranyum başlıklı mermiler.

Aşağıdaki yöntemde uranyum katalizör olarak kullanarak havadaki karbondioksiti çekmek ve bundan uzun zincirli hidrokarbonlar üretmek mümkün oluyor.
Bu şekilde havadaki karbondioksiti bağlayarak naylon ya da plastik benzeri polimer ürünler elde etmek mümkün.

Uranyum burada sadece bir katalizör rolü oynuyor.
Elde edilen ürünlerde uranyum yok.

Üç büyük faydası var.

  • Plastik üretiminde petrol kaynaklarına bağımlılığı ortadan kaldırıyor.
  • Atmosferde giderek artan ve sera etkisi nedeniyle küresel ısınmaya sebep olan karbondioksit miktarlarını anlamlı şekilde azaltmaya yarayabilir.
  • Bütün bu sanayii faaliyeti için gereken uranyum ise zaten elde hazır, rafine ve atıl şekilde stoklarda bekliyor.

Bir taşla üç  kuş.
Fena mı?

Ve yine kefere bu işi akıl ediyor.
Ne yazık?


Oraj POYRAZ
L2fSIJNoA0xfSNxA


Uranyum kompleksleri karbon dioksitten oksalik asit dönüşümünde kullanıldı

4 Bilim.org by Barbaros Akkurt

Avrupa'dan bilim adamları, karbon dioksitten başlayarak ve uranyum kompleksleri kullanarak yaygın kullanılan ürünler elde etmede bir adım daha yaklaştı.

Fosil yakıtlarının giderek azalması ve iklimsel karbon dioksit seviyelerine ilişkin endişeler bu küçük molekülü katma değerli kimyasallara dönüştürmek konulu araştırmaları destekliyor.
Organometalik uranyum kompleksleri daha önce küçük molekülleri başarı ile aktifleştirmiş idi.
Ancak bir aktinit metal kompleksinin karbon dioksit ile birleşerek iki karbon dioksit molekülünden oluşan bir parça (oksalat dianyonu) meydana getirmesine daha önce rastlanmamıştı.

Bu gerçekleştirilmekle kalmadı, aynı zamanda uranyum(III) sandviç kompleksinin siklopentadienil halkası üzerindeki alkil grubunu değiştirerek karbon dioksidin aktifleştirilmesi ve oluşan indirgenme ürünlerinin seçici bir şekilde ayarlanması sağlandı.

Geoff Cloke ve Sussex Üniversitesi'ndeki (Birleşik Krallık) araştırma ekibi ve Toulouse Üniversitesi, Fransa'daki hesapsal kimya uzmanları ile beraber küçük bir metil grubunun köprülü okso ve oksalat kompleksleri verdiğini buldular, araüründeki etil ve izopropil sübstitüentleri köprüleyici karbonat ve oksalat türleri oluşturuyor, daha büyük tert-butil grupları yalnızca köprüleyici karbonat kompleksi meydana getiriyor.

Oksalat oluşumu özellikle önemli, çünkü karbon dioksitten doğrudan C-C bağının oluşumu söz konusu.
Bu da esasen çok önemli, ancak nadiren bildirilmiş bir dönüşümü oluşturuyor.

Ürün dağılımı ve verimler (uranyum kompleksindeki siklopentadienil halkası üzerindeki alkil grubunu değiştirerek meydana gelmiştir)

Uranyum(III) küçük molekül aktifleştirmesinde son derece kullanışlıdır, sebepleri şöyle sıralanabilir:
a) kuvvetli bir indirgenme aracıdır, U(III)/U(IV) redoks çiftinin elektrot potansiyeli -2,5 Volt civarındadır,
b) geçiş metallerinden farklı olarak, 18 elektron kuralına uyma zorunluluğu yoktur ve ortalama olarak son derece benzersiz bir reaktiflik gösterir.

Bu karakteristik özellikler, havaya karşı son derece hassas ve reaktif bileşikler ile çalışılmasını zorlaştırmaktadır.
Kimyasal özellikleri itibari ile endüstriyel uygulamalar için büyük ölçekte üretimden hâlâ uzak olsak da, General Motors (ABD) kurumunda çalışan bir kimya mühendisi olan Fang Dai, karbon dioksidin kimyasal aktifleşmesi ve karşılık gelen organo-aktinit kimyasının daha ileri düzeyde incelenmesi için geçerli bir sebep sunduğunu söylüyor.
Neredeyse hiç yok sayılabilecek radyoaktifliği ve çok miktarda bulunması ve kullanılmış uranyum stoklarına alternatif bir kullanım alanı bulabilmek adına askeri uygulamalarda tipik kullanımı son derece istenen bir konu olmaktadır.
Bunun ötesinde, indirgen aktifleştirmeler için temel ara ürünler ve farklı mekanizmalar ortaya koymak ve seçimliliği kontrol etmek bir tür küçük molekülden daha fazlasında indirgen eşleşme gözlenebileceğini düşündürüyor.

Cloke karbon dioksit ve etilenin indirgen eşleşmesi ile dikarboksilli asit uranyum türevini oluşturma örneğini ortaya koyuyor:
"Dikarboksilli asitler (adipik asit gibi) naylon yapımında kullanılıyor, dolayısı ile bunların doğrudan karbon dioksitten üretilmesi çok ilgi çekebilir.
Katalitik bir sistemin yapılması kuşkusuz zor olacaktır, ancak bu fikrin ortaya konulmuş olması sonraki çok önemli adımı oluşturuyor".

Kaynaklar

Bu makaleye erişim 3 Eylül 2014 tarihine kadar ücretsizdir.
Aşağıdaki adresten indirebilirsiniz:

N Tsoureas et al, Chem.Sci., 2014, DOI: 101.1039/c4sc01401d

http://www.rsc.org/chemistryworld/2014/07/uranium-carbon-dioxide-oxalate-feedstock


a45UyF587661-140821095718-03
^^^^^ - vvvvv

 
--
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

LIMAN KIRINTILARI
. . . . . .
Bahamali martilar beni cagirdi
bir ikinci bahar gecesi.
Yalan soyledim
yirtik blucinli tayfalara
Seni sevmedigimi soyledim.
Oysa rihtimlar
en sarkili dalgalarla yikaniyordu
Midye kabuklarinda sakladim gozyaslarimi;
Hastaydim
kirik kotumser bir oksuruk yapismisti bogazima
Seni unutmak gerekiyordu...
Bahamali martilar beni cagirdi
bir ikinci bahar gecesi.
Iskele fenerlerinin altinda oturup
seni bekledim sevgilim
Ellerim islakti, gozlerim islakti.
Gelip caydirabilirdin beni gitmekten
Oturup sigara icer, anlasabilirdik...
Sana tapacagim yalan degildi
benim olursan
Seni seviyordum, seni istiyordum...
Bahamali martilar beni cagirdi
bir ikinci bahar gecesi.
Filler gibi ictim liman meyhanelerinde;
seni unutmak icin ictim...
Senin sokaginda geceler yildizsizdi
senin sokaginda gece yagmur yagiyordu
Ben zayiftim, cabuk islaniyordum
Bana sevmek yaramiyordu,
ben sevilemiyordum...
Bahamali martilar beni cagirdi
bir ikinci bahar gecesi.
Sana birakacagim bu kentin
uc semtinde uc damla gozyasi doktum
Birincisi seni ilk gordugum yerdi
ikincisi seni ilk optugum yerdi
Ucuncusu... soylemeye dilim varmiyor,
ucuncusu bana git dedigin yerdi
Iste bu misralari orda karaliyorum;
iste demir aldi silebimiz
Gidiyor, gidiyor, gidiyorum...

Edgar Allan Poe
- - - - - - - - - - - - -
Onlarla savasin ki Allah, sizin ellerinizle onlarin cezasini versin ve ...
Onlari rezil ve rusvan etsin, yardimiyla sizi onlara muzaffer kilsin.
Ve mumin bir kavmin yureklerini ferahlandirsin.

TEVBE SURESI 14.AYET.
- - - - - - - - - - - - -
Peygamber, savasta kadinlarin va cocuklarin oldurulmesinin bir sakincasi olmadigini soyledi.

Buhari, Cihad/146; Ebu Davud 113
- - - - - - - - - - - - -
Âdil olmayan, zâlim olan bir Müslüman kesinlikle iyi bir Müslüman değildir.

Mehmet Şevket Eygi
Mürtecilerin çok sevdiği ve önemsediği fikir adamı.
- - - - - - - - - - - - -
Ankara'dakiler Kars'i almislar.
Demek ki islemedigimiz bir hata kalmisti.
Ermenistan'a taarruz ile onu da tamamladik...
Ankara yarani nihayet meramlarina erdiler.
Ermenistan'a yuruduler.
Kars'i isgal ettiler.

Yazar ve Nazir Ali Kemal - 11.11.1920
- - - - - - - - - - - - -
Tehcir sirasinda Merzifon'da esasen cokca kalan Ermenilerin bu kez baska yerlerden de gelenler ve gocten donenler yuzunden miktarlarinin daima artmakta oldugu Merzifon Amerikan Mektebi'ne getirilen esya sandiklarinin uzerinde Otoman Amerikan markalari goruldugunden bunlarin herhalde silah oldugunda suphe birakmistir.

(6 Haziran 1919)
K. ATATURK
- - - - - - - - - - - - -
Din,insanligin asaletine edilmis bir kufurdur.
O olsun ya da olmasin,hayatinizda iyi seyler yapan iyi insanlar ve kotu seyler yapan kotu insanlar her zaman olacak.
Ama iyi insanlarin kotu seyler yapmasi icin din gerekiyor....

STEVEN WEINBERG
- - - - - - - - - - - - -
Bir ulus kendi icindeki aptal ve hatta muhteris olanlarla bas edebilir
Fakat icersindeki satilmis ve hainlerle yasayabilmesi olanaksizdir.
Sinirlari zorlayan dusman silah ve alemlerini acikta tasidigi icin daha az tehlikelidir.
Fakat bir hain, hain gibi gorunmez,
kurbanlari ile ayni aksanda konusur,onlarin cehresine burunur ve
onlarin argumanlarini kullanarak ulusun politik yapisina nufuz eder,
butun kapilardan serbestce gecer, sesi en ust duzey hukumet koridorlarinda duyulur,
ulusun ruhunu curutur
Politik yapiya her turlu hastalik bulastirarak yasam gucunu elinden alir
Bir katil daha az korkuludur.

Marcus Tullius Cicero
(M.O.106-M.O.43)
- - - - - - - - - - - - -
Eger ben siradan bir Israil vatandasi olsaydim ve bir Filistinliyle karsilassaydim, yemin ederek soyluyorum ki, ben o Filistinliyi yakarak oldurur ve oldurmeden once ona eziyet ederdim

Ariel Saron, Israil Basbakani
Yilmaz Dikbas-EFENDI TERORISTLER
0532 233 31 52
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kurmus oldugum gruba uye olun
Moderasyonsuz, sansursuz ve ozgur bir gruptur:
Ozgur_Gundem-subscribe@yahoogroups.com
Ayrilmak isterseniz de :
Ozgur_Gundem-unsubscribe@yahoogroups.com
Grup Sayfamız :
http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz.
http://orajpoyraz.blogspot.com/




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder