25 Ağustos 2012 Cumartesi

Lütfen 'Yapmayınız' - Adil İZCİ

Adil İZCİ - Lütfen 'Yapmayınız'

Cumhuriyet 19.08.2012

Önceleri özellikle trafik polisleri sürücüleri uyarırken duyardık:

"….bekleme yapmayınız!"

Bir de durak tabelalarında görürdük:

"Bekleme yapılmaz!"

Bugünse "yapmak" eylemini bir yardımcı eylem gibi kullandığımız gereksiz örnekler o kadar bol ki sürüsüne bereket desek yeri!

Hepsini tek tek sıralamak yerine bazı örneklerle yetinelim:

Avlanma yapmak, değerlendirme yapmak, dengeli beslenme yapmak, doldurum yapmak, düzenleme yapmak, ekleme yapmak, eleman alımı yapmak, etki yapmak, gönderme yapmak, harcama yapmak, hatırlatma yapmak, kaydırma yapmak, ödeme yapmak, planlama yapmak, saptama yapmak, serinleme yapmak, tadım yapmak, tanıtım yapmak, yer gösterme yapmak, zorlama yapmak…

Oysa bu örneklerin birinde bile "yapmak" eyleminin desteğine gerek yok.

Deneyelim:

Avlanmak, değerlendirmek, dengeli beslenmek, doldurmak, düzenlemek, eklemek, eleman almak, etkilemek, göndermek, harcamak, hatırlatmak, kaydırmak, ödemek, planlamak, saptamak, serinlemek, tatmak, tanıtmak, yer göstermek, zorlamak…

Söz konusu örneklerden bazılarını tümcelerde de bir deneyelim:

"Özellikle dengeli beslenme yapmalıyız." / "Özellikle dengeli beslenmeliyiz.",

"Bu konuda bir değerlendirme yapar mısınız?" / Bu konuyu bir değerlendirir misiniz?",

"Gaz doldurumu yapılır" / "Gaz doldurulur",

"Sözlerime bir ekleme yapmak istiyorum." / "Sözlerime bir ekleyeceğim var." ya da "Sözlerime bunu ekleyeceğim.",

"Firmamıza eleman alımı yapılacaktır" / "Firmamıza eleman alınacaktır",

"Bana olumlu bir etki yaptı." / "Beni olumlu etkiledi." ya da "Bana etkisi olumlu.",

"İnternetle de ürün göndermesi yapılıyor." / "İnternetle de ürün gönderiliyor.",

"Bugün o kadar harcama yaptım ki!" / "Bugün o kadar (para) harcadım ki!",

"Yanıtlarınızda kaydırma yapmayınız!" / "Yanıtlarınızı kaydırmayınız!",

"Buyurun, ürünümüzden size de tadım yaptıralım." / "Buyurun, ürünümüzü size de tattıralım." ya da "Buyurun, ürünümüzü siz de tadın.",

"Yardım konusunda kimseye zorlama yapılmayacak." / Yardım konusunda kimse zorlanmayacak."

Demek ki "yapmadan" da oluyor pekiyi!

Biraz özen, biraz dikkat yeter!



--
Benimle oynadin, bir tur yukseldin; aferin!
Simdi git onunla oyna.
Ama yanarsan yine benden baslama.

Kucuk Iskender

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder