25 Ekim 2013 Cuma

10-Flaş!..Flaş!..Kart limitleri donduruldu!

Epeydir izliyorum.
Hem bir vatandaş olarak, hem de dışarıdan objektif olmaya gayret ederek.

Bankalar sıkıntıda, batık krediler var.
Konut kredileri, araba kredileri, tüketici kredileri ve bir de visa kart borçları var.
Batan kredi kullanıcıları artık müşteri olamıyor, icra takibine girenler artık müşteri envanterinden çıkarılıyor.
Kişisel iflas durumuna düşenlerin sayılar yüzbinleri buluyor giderek milyonlara ulaşıyor.
Bu nedenle bankalar sürekli yeni müşteri arıyor, ancak ülkenin nüfusu sınırlı, olan nüfusu zaten tüketmiş durumdalar.
Bazen batmış müşterilerine tekrar kredi kartı, nakit kredi vermek için tekrar tekrar arıyorlar.
Hemen haftada birgün bir banka müşteri temsilcisi arıyor.
Beni çok sevdiklerinden, çok hatırlı müşteri olduğumdan falan bana kredi vereceklermiş.
Her gün cep telefonuma birkaç banka SMS gönderiyor.
Kefilsiz, senetsiz kredim hazırmış, bir EVET yazım cevaplasam iş bitecekmiş.

Bir gün yanıldım.
Bankacılık sistemine güvenme gafletine düştüm.
Aylık gelirim kadar bir kredi kartı borcum vardı, beş altı ay cevirmem gerekiyordu.
Beş altı ay sonra zaten sorun yok, beklediğim para var, o gelecek ve iş bitecek.
Kendi kendime dedim ki, o vakte kadar boşa visa faizi ödemeyeyim, nakit kredisi alayım bu borcu kapatayım.

Yine bir banka nakit kredisi istermisiniz diye bir SMS göndermişti.
EVET cevabı verdim.
Bir saat sonra bir yetkili aradı.
Efendim kredi talebinizi gördük, ancak, kredi alabilmenizi için banka hesabınız olan falanca şubeye gitmeniz lazım.
Olur dedim, ne mahsuru olabilir ki?
Çok iyi karşıladılar, güleryüzlü bir abla kredi başvuru formunu elle doldurdu, gereken herşeyi benim yerime halletti.
Bir gün geçti, telefonla arıyorum, ilgili abla mırın kırın ediyor, bir problem var.
Şubeyle ilgili değil, merkezde bir sorun var.
Kredi talebim bir türlü onaylanmıyor.
Her neyse iki gün sonra talebim onaylanmış.
Gittim, meğer kredi talebim şartlı onaylanmış.
Kredi kart borcumu kapatmam şartıyla borç vereceklermiş.
Sorun yok dedim, zaten ben bu krediyi bu borcu kapatmak için istiyorum ya.
Kabul ettim.

Oysa ben bu bankanın daha banka ilk kurulduğu günden beri müşterisiyim.
Üç ayrı kalemden gelirim var ve hepsi de bu banka hesapları üzerinde.
Eskiden beri bazen bir borç ödemem kazaen bir gün, üç gün aksamış olurdu.
Temerrüt faizi yazarlar, biz de öderdik, canımız sıkılırdı ama başka da birşey olmazdı.
Şimdi artık durum farklı, anlatayım.

Ancaaak, aradan bir ay geçti bu sefer kızımın özel okulu için kredi çekmem gerekti.
Bir başka banka, tuhaf yine bir onay sorunu var.
Yine merkezden onaylanmıyor.
Sebep?
Bilmiyorlar, ama şaşırıyorlar.
Ayıptır söylemesi benim aylık gelirim de giderim de ortalamanın biraz üzerindedir.
O yüzden bankacı şaşırıyor.

Araştırma, karıştırma derken şu ilginç durum ortaya çıkıyor.
Bir önceki kredi aldığım, yirmi yıldır müşterisi olduğum banka kişisel risk analizi yapmış.
Birisi üçyüz küsur, birisi beşyüz küsur liralık iki kredi borç ödemesini birkaç gün geciktirmişim, onu görmüş.
Ve şimdi de aylık gelirim kadar bir kredi kartı borcum olduğu halde yeniden borç almam benim riskli müşteri listesine dahil edilmemi sağlamış.
İlk kredinin şartlı verilmesi bu yüzden.


İkinci kredide yaşan sıkıntı tamamıyla benim artık riskli müşteri listesine girmiş olmamla ilgili.
Bana bu kötülüğü yapan ise yirmi yıllık müşterisi ve üzerimden tonla para kazanmasına vesile olduğum ilk banka.

Uzun lafın kısası, PARAYA İHTİYACINIZ VARSA, SİZ RİSKLİ MÜŞTERİSİNİZ.
Ve paraya ihtiyacınız yoksa siz mükemmel bir kredi müşterisi adayısınız.
İşte Türk bankacılık sistemi böylesi bir çıkmazın içinde.

Misal bir iş adamısınız, çalıştığınız bankada genç ve enerjik, ancak kafası çalışmayan yöneticiler var.
Şu kadar kredi çekmişsiniz.
Yetersiz bakiye, şu ya da bu aksaklık olmuş.
Bunlar sizi aramamış, ikaz etmemiş ve hemen size ilk protestonuzu almışsınız.
Siz artık bittiniz.

Bu enerjik abiler otomatik banka kişisel risk analiz raporlarına bakıyorlar.
Lüks moroken koltuklarında, merkez şubede bilgisayar ekranında gördükleri analiz raporuna göre sizin üstünüze kocaman bir çizik atıyorlar.
Ondan sonra bu bülten bütün sistemde yayınlanıyor.
Başka bankalar da sizi kara listede görüyorlar.
Belki de hiçbir sıkıntınız yok, belki de işleriniz tıkırında.
Ama olsun, hiç önemi yok.
Kreditörleriniz olan bankalardan birisi şüpheleniyor, verdiği krediyi erken çağırıyor.
Daralıyorsunuz, onu ödeyemezseniz, çığ gibi büyüyor.
Başkaları da kredisini erken çağırıyor.
İcra şu, bu derken iflas ediyorsunuz.
Varlıklarınız yok pahasına satılıyor.
Siz sıfırlanıyorsunuz.
Dost düşman sizi batakçı biliyor.

Ne oldu şimdi, düz yolda giderken birden çelme yediniz.
Bir kere düştünüz mü, artık ayağa kalkmanız mümkün değil.

Şükürler olsun, ben öyle değildim.
Dostlar sağolsun, buldum buluşturdum.
Hallettim.

Amaaaa, bana ilk kötülük yapan bankayla olan bütün hesabımı kestim.
Diğer bankalarla olan kredi alacaklarımı temizledim.
Şimdi artık peşinciyim.
Hep söylediğim küresel krize hazırlandım, bunca zamandır.
Size de tavsiyem bu.
Borçlarınız temizleyin.
Yaşam standardınızı gelirinize göre ayarlayın.
Borçluyken krize yakalanırsanız, kimse size acımayacak.
S.çarken fenersiz yakalanmış olacaksınız.

Benden söylemesi.
BİR DOST.
Oraj POYRAZ


Flaş!..Flaş!..Kart limitleri donduruldu!

24.10.2013 - 09:52

Bankalar, yeni yönetmelik ile vatandaşın kredi kartı limiti gelirin 4 katı ile sınırlanınca limit artışını durdurdu.
Çünkü vatandaşın toplam kredi kartı limitini görebilecekleri sistem henüz düzenlenmiş değil.
Onlar da limiti aşıp ceza almamak için limit artıramıyor Toplam kredi kartı limitinin gelirin 4 katı olması zorunluluğu kredi kartı limitlerini dondurdu.
Bankalar yanlış yapıp ceza almaktan korktukları için vatandaşların limit artırma isteklerini geri çeviriyor.
Çünkü vatandaşların kişisel kredi limitlerini gösterecek olan Kredi Kayıt Bürosu'ndaki altyapı henüz bitmiş değil.
Vatandaşların gelirlerini ve diğer bankalardaki kart limitlerini bilmeyen bankalar da yanlış yapıp ceza almaktan korkuyor.
Konuyla ilgili dün Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu'ndan ne yapılacağıyla ilgili görüş isteyen bankalar, bu görüş gelene kadar limit artırımlarına gitmeyecek.

YÖNETMELİKLE YASAKLANDI

8 Ekim 2013'te Resmi Gazete'de yayımlanan yönetmelik ile yeni kart alacaklar ilk yıl gelirin 2 katını, ikinci ve sonraki yıllar için ise 4 katını aşamayacak.
Halen kartı bulunan vatandaşlar içinse "Toplam kredi kartı limitinin kart hamilinin gelirinin 4 katını aştığının tespiti durumunda, bu kartlar hakkında limit artış işlemi yapılamaz" maddesi bulunuyor.

TAKSİTLİ HARCAMA HER ALANA YAYILIYOR

Kredi kartlarıyla yapılan taksitli alışverişin dağılımına bakıldığında son 1 yılda yüzde 87 artan market ve AVM başta olmak üzere birçok alanda taksitli harcamaların yayıldığı görülüyor


a45UyF587661-201307301451-10

  ^^^^^ - vvvvv

 

zaryop:jaro
Iyi bir kadinla evlenmek, firtinada sakin bir liman;
Kotu bir kadinla evlenmek ise sakin bir limanda firtinadir.

Anonim Nasihat
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kurmus oldugum gruba uye olun
Moderasyonsuz, sansursuz ve ozgur bir gruptur:
Ozgur_Gundem-subscribe@yahoogroups.com
Ayrilmak isterseniz de :
Ozgur_Gundem-unsubscribe@yahoogroups.com
Grup Sayfamız :
http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz.
http://orajpoyraz.blogspot.com/


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder