Galip Baysan (İLK KURŞUN): BATININ BÜYÜK GÜNAHLARI- 2 ( AFRİKA KITASI)
4 Eki, 2015
Geçen yazımızda Hıristiyan Batı Dünyasının yeni keşfettiği Orta ve Güney Amerika kıtasında işlediği büyük günahlara temas etmiştik. Bu gün, biraz daha yukarılarda Afrika Kıtasında neler yaşandığına tarihi belgelere dayanarak sizlere sunmak istiyoruz.
"Fransızlar, 1635'ten başlayarak belli sayıda adayı ele geçirirler… Şeker, kahve, tütün, pamuk, çivit vs. adaların ticaretine hâkim olurlar. Tarım işletmecileri, yok edilen ya da hastalıktan ölen yerlilerin yerine, hemen zenci köleler getirirler. XVII yüzyıl sonunda 20.000 beyaza karşılık 40.000 zenci vardır. Colbert bir zenci yasası çıkarır; köleler dinsel bir şekilde eğitilmelidir, Pazar günü dinlenmeye, iyi beslenmeye ve insancıl davranışlara hakları vardır. Güney Amerika'da olduğu gibi, sömürgeciler bu buyruklara pek uymazlar. Zencilerden az oldukları için onları uzakta tutarlar, zenci-beyaz evliliklerini yasaklarlar, seçkin zencileri çok ender olarak özgür bırakırlar. Kötü davranışlar yüzyıl kadar sonra korkunç ayaklanmalara yol açacaktır. Köle işgücü, şekerkamışı tarımının yaygınlaşmasıyla, giderek daha çok aranır. İngilizler, Fransızlar, İspanyollar, Portekizler milyonlarca insanı doğdukları kıta olan Afrika'dan koparıp alırlar." (1)
Portekizliler, XV yüzyıl sonundan başlayarak, Afrika kıyılarında köle ticareti yapıyorlardı. Bir contradator; belirli bir bölgenin tekeli karşılığında, ticaret hakkını kirayla hükümetten almaktaydı. Ayrıca köle tacirleri her yıl krala iki zenci armağan etmek ve "hayır işleri" ile "dinsel tarikatlara" para vermek zorundaydılar. Köleleri kabileler arası savaşlarda birçok tutsak elde eden yerli önderlerden satın alırlar… Zenci ya da melez olan Dombeiro denen maceracılar, iç bölgelere baskınlar düzenleyip zencileri yakalarlar. Çok geçmeden, XVII yüzyılda Angola'ya egemen olan Hollandalılar, sonra İngilizler ve Fransızlar, bu kazançlı ticarete el atarlar.
Köleler kıyıda toplanır, savanadaki tüketici yürüyüşlerden sonra iyice beslenir, sapasağlam ve güçlü görünmeleri için hurma yağıyla yağlanırlardı. Kuşkusuz bazı din adamları buna karşı çıkarlar ve 1639'de Papa VIII. Urbanus, yerlilerin de, zencilerin de köle yapılmasını yasaklar ama bu fermanı uygulanmaz. Zencileri sağlayanlar, karşılığını barut, silah, kumaş, tütün ya da kap, kaçak olarak alırlar. Vaftiz olmamış bir zenciyi gemiye bindirmek yasaktır. Sık sık, bir kafile dolusu zencinin üstünkörü, "toptan" vaftiz edildiği görülmüştür.
Köle taşıyan gemilere, "Tumberio", yani "ölü taşıyıcıları" adı takılmıştır. Bu gemilerden biri ile denizi aşan bir İtalyan Fransiskeni şöyle yazmıştır. "Erkekler güverte altına üst üste yığılmış, ayaklanıp gemideki tüm beyazları öldürürler korkusuyla da zincirlerle bağlanmışlardı. Kadınlar için, ikinci güverte arası ayrılmıştı. Hamile olanlar arka kamarada toplanmıştı. Çocuklar birinci güverte arasında, balık istifi gibi sıkıştırılmıştı. Uyumak istediklerinde, birbirlerinin üstüne düşüyorlardı. Doğal gereksinmelerini gidermek için sintineler vardı, ama çoğu yerini kaybetmek korkusuyla bulunduğu yerde rahatlıyordu. Özellikle erkekler acımasızca üst üste yığılmış oldukları için, bulundukları yerde koku ve sıcak dayanılmazdı. Atlantik Okyanusu 35–40 gün arasında aşılmaktadır. Ölüm oranı, havasızlıktan boğulma ve salgın hastalıklar yüzünden çok yüksektir. Bu oran %50'ye ulaşabilir. Çoğu zaman salgınlarla baş edebilmek için hastalar öldürülür. (Amerika Kıtasına) varışta sağ kalanlar, açık arttırmalar sırasında iyi para etmeleri için, yeniden özenli bir bakımdan geçirilirler. Doğal olarak fiyatlar boya, yaşa, güce, cinsiyete vs. göre değişir. Tehlikelere ve kayıplara karşın, kazançlı olan bu ticaret, kaçakçılığa ve korsanlığa yol açar. İngiliz gemileri, sık sık zenci taşıyan gemilere saldırıp, yüke el koyar ve köleleri Virginia ya da Antillerde satarlar." (2)
"Avrupa'nın köle ticareti yapan kurumlarının etkilerinden Afrika'nın Ekvator kuzeyindeki bozkır ve savanalarla kaplı bölgeleri uzak kalırken, Atlantik kıyılarında durum farklıdır.
Fransızlar Senegal'de, Saint-Louis'ye, Dakar'a ve de Kasamons'a yerleşirler. İngilizler Gambiya'da, Sierra Leone'de ve Altın Sahil'de kıyı bölgelerini işgal ederler. Danimarkalıların ve Hollandalıların Benin körfezinde acenteleri vardır.
1778'de İspanyollar, Portekizlerden Fernando Poo Adası'nı alırlar. Daha önce bölgeye yerleşmiş olan Portekizliler ise Angola kıyılarını ellerinde bulundurmaktadırlar. Salt köle ticareti amacıyla kurulan Avrupa acenteleri hemen hemen yalnızca köle tüccarlarının uğrak yerini güvence altına alan bir kaleden oluşur. Kongo havzasını kanlı seferlerle yakıp yıkan Pembeiro'ların (Portekizli Melezler) dışında Avrupalılar çok ender olarak kıtanın içlerinden kendileri gidip köle toplarlar. Köleler çoğunlukla yalnızca köle ticareti amacıyla kurulmuş olan ve başkanları Avrupalılara yaptığı ticaretten elde ettiği kar ve silahları sayesinde, iç bölgelerden ya da kendi halkından köle toplamayı üstlenen küçük kıyı devletleri aracılığıyla satılır" (3)
Gine körfezinde bulunan bu tip çok sayıdaki krallıklardan birine misafir olan bir tüccarın izlenimleri şöyledir:
"Kral Peel… iç bölgelerden yollanacak binlerce zenci arasında bana iyi bir "yük" hazırlamakla uğraştığını söylüyor… Birkaç gün sonra boyunlarından uzun sırıklarla bağlı birkaç dizi zencinin geldiğini görüyorum. İşte benim yük'üm! 300 yolcumu karşılamaya hazırlanıyorum. Kadınlar kıç tarafta, erkekler ise kıç direğinden teknenin başına kadar dizilmiş ve hepsi de zincire vurulmuş. Yiyecek olarak Hint patatesi, pirinç ve bolca su. Tabanca ve hançerlerimiz kemerlerimizde, kimi zamanda ellerimizde, doktor muayenesinden geçiyorlar… Muayene bitince hepsi kızgın demirle işaretleniyor. Bunu yaparken daha zayıf yaradılışlı olan kadınların etlerini fazla dağlamamaya özen gösteriyoruz." (4)
"XVII yüzyılda parlak dönemlerini yaşayan Kongo ya da Benin gibi kıyıdaki büyük uygarlıklar köle ticareti nedeniyle kanları emildiğinden tam bir gerileme dönemi yaşarlar. Daha içerde Aşanti Federasyonu (bugünkü Gana) altın ve fildişi ticaretinden zengin olur ve XVIII yüzyıla kadar bütünlüğünü korur.
Ticaretin amacı tarım işletmelerine ve Amerika'daki madenlere köle sağlamaktır. Büyük kârlar sağlayan ünlü ticaret üçgeni (böyle) oluşur. Avrupalılar getirdikleri işporta malları Afrikalı kölelerle değiştirirler. Bu köleleri satan Avrupalılar da Antiller'den şeker satın alır. (Onu da içki-Rom'a dönüştürerek Avrupa'ya dönerler.) Bu ticaret, gemi donatmak için kraliyet ayrıcalığını sağlayan şirketler, kapitalist ortaklıklar ve armatörler tarafından yapılır. İngiliz "Royal African Co. (Kraliyet Afrika Şirketi)", Fransız "Compagnie des İndes (Hindistan Şirketi)" vb. XVIII yüzyılda, (Avrupa'da) özellikle İngiltere'de kraliyet ayrıcalığı olmayan, başka bir deyişle kaçak çalışan kurumlarda vardı.
İngiliz Parlamentosu'nun raporlarına göre 1768'de Afrika'dan Amerika'ya İngilizler 60.000, Fransızlar 23.000, Hollandalılar 11.000, Portekizler 1.700 köle göndermiştir. Toplam olarak (bir yılda) 97.500 köle, 1787 yılında bu sayı (yılda) 100.000'e ulaşmıştır. Köle ticareti XVIII. yüzyıl boyunca sürekli artar. Kaynaklar kurudukça, Senegal ve Leone'den Benin, Kongo ve Angola'ya doğru genişler XVIII. yüzyıl sonlarında Kuzey Amerikalı köle tüccarları da Afrika kıyılarında kendilerini gösterirler." (5)
Yukarıdaki değerlendirmelerden de anlaşılacağı gibi Amerika kıtasının keşfinin üzerinden elli sene dahi geçmeden; Orta ve Güney Amerika'nın ünlü Aztek ve İnka imparatorlukları tarihe karışmışlar (6) ve ihtiyaç halinde Afrika'daki insan kaynaklarına el atılmıştır. Saint-Pierre'li Bernardin, Voyagea L'lle-de-France'da (ile-de-France'a Yolculuk), şu değerlendirmeyi yapıyordu: "Avrupalıların mutluluğu için şekerin ve kahvenin gerekli olup olmadığını bilmiyorum. Fakat bu iki ürünün dünyanın iki kıtasında mutsuzluğa yol açtığını biliyorum. Amerika, ekin yetiştirecek topraklar elde etmek için boşaltıldı; şimdi de bu topraklarla uğraşacak insanları sağlamak için Afrika boşaltılıyor" (7).
DİPNOTLAR:
(1) Türk ve Dünya Tarihi Ansiklopedisi; Cilt 4, s.1176 ( Gelişim Hachette, İstanbul–1985)
(2) Aynı Eser, Cilt–4, s.1176–1177.
(3) Aynı Eser, Cilt–5, s.1309.
(4) Aynı Eser, s.1310–1312.
(5) Aynı Eser, s.1312.
(6) Resimlerle İnsanlık Tarihi Ansiklopedisi, s.33, Amerika Kıtası II. Kıtanın Fethi, s.58 (Karacan Yayınları, İstanbul–1984).
(7) Maurice Lengelle: Kölelik, s.82 (İletişim, İstanbul–1993)
İLK KURŞUN
a45UyF587661-151005150151 Oraj Poyraz cimcime@neomailbox.net
2015/10/05 22:00 1 39 undefined undefined add_anadoluhareketi@googlegroups.com
Ey Turk Gencligi! Birinci vazifen Turk istiklal ve cumhuriyetini ilelebet muhafaza ve mudafaa etmektir.
Ey yukselen yeni nesil! Gelecek sizindir.
Cumhuriyeti biz kurduk, onu sonsuza kadar yasatacak olan sizlersiniz.
Turk gencligi amaca, bizim yuksek ulkumuze, durmadan, yorulmadan yuruyecektir.
K.Ataturk
Atesin altin ve gumusun paslarini giderdigi gibi, bir muslumanin hastaligi da onun gunahlarini giderir
(Ibn Mace, Tib 18)
Lutfen bundan sonra Muslumanlardan eza, cefa ceken, basina bir musibet gelenler aglayip, zirlamasin.
Cunku baslarina gelen her turlu olumsuzluk onlarin Allahin sevgili kullarindan oldugunu gosteriyor.
Ben demiyorum, hadisler, ayetler boyle soyluyor.
Kur an daki Celiskiler Ve Nedenleri (6)
VII) Seytanlari Gunluk Siyasetin Gereksinimlerine Arac Yapma Geleneginden Dogma Celiskiler!
Muhammed in kendi gunluk siyasetine seytanlari arac edinmek konusunda oldukca basarili bir yol izledigine tanik olmaktayiz. Her ne kadar seytan denen seyi kotuluk kaynagi olarak gostermek uzere Kur an a, Ey Ademogullari! Sakin seytan sizi aldatip yoldan cikarmasin. Nasil ki, ananizi, babanizi cennetten cikarmisti o... (Araf Suresi, ayet 27) seklinde ayetler koymakla beraber, bazi durumlarda Tanri nin seytanlari insanlara dost kildigini ve insanlari seytanlar araciligiyla saptirdigini soylemekten geri kalmamistir. Ornegin, kendisine rakip gordugu kisileri itibardan dusurmek amaciyla Kur an a. ayetler koyarken yaptigi budur. Birkac ornekle yetinelim:
Kur an in Araf Suresi nde, Tanri nin ayetlerine inandiktan sonra seytanin pesine takilip bu ayetlerden siyrilan kisinin hikayesi vardir: hikaye ye gore Tanri, (insanlarin birtakimi) Allah i birakip seytanlari dost edinmis ve kendilerini dogru yolda sanmislardi (Araf Suresi, ayet 30) diyerek Islama inanmayanlarin veya inandiktan sonra ayrilanlarin, seytana ayak uyduran, seytani kendilerine dost yapan kisiler oldugunu bildiriyor. Ve sonra Muhammed e sunu emrediyor:
Ey Muhammed Onlara, seytanin pesine taktigi ve kendisine verdigimiz ayetlerden siyrilarak azginlardan olan kisinin olayini anlat (Araf Suresi, ayet 175).
Tanri nin soylemesine gore bu kisi, vahiyleri yalan sayan ...dunyaya meylettigini ve hevesine (uyan) ve durumu dilini sarkitip soluyan kopegin durumu(na) benzeyen (Araf Suresi, ayet 176) bir kimsedir. Yine Tanri nin soylemesine gore, ayetleri yalan sayan kimselerin durumu boyledir, yani dilini sarkitip soluyan kopegin durumu gibidir (Araf Su-resi, ayet 176)(1)
Ancak, inkarci larin ve Kafir lerin seytana uyan kimseler olduklarini soyleyen ve bunlari dilini sarkitip soluyan kopege benzeten Tanri, bu soyledikleriyle taban tabana zit olmak uzere, Dileseydik onu ayetlerimizle ustun kilardik (Araf Suresi, ayet 176) demekte ve kisileri diledigi gibi dogru yola soktugunu ya da saptirdigini, yani seytana uydurdugunu eklemektedir:
Allah in dogru yola sevk ettigi kimse dogru yolda olur. Saptirdigi kimseler ise, iste onlar mahvolanlardir (Araf Suresi, ayet 178).
Bu dogrultuda olmak uzere, Allah... istedigini saptirir (Nahl Suresi, ayet 93); Tanri dileseydi hepinizi dogru yola eristirirdi (Enam Suresi, ayet 149) vd...
seklinde konusmustur.] Bu celiskili ayetlerden anlasilan o ki, Tanri, hem bir yandan insanlari, seytanlara ayak uydurduklari ve bu yuzden yoldan saptiklari icin kinamaktadir hem de diger yandan Dileseydik onu ayetlerimizle ustun kilardik, dogru yolda sokardik ya da Tanri nin saptirdigi kimseler ise, iste onlar mahvolanlardir seklinde konusarak bu kisileri seytanin pesine takip saptiranin bizzat kendisi oldugunu aciklamaktadir. Aciklarken de, Neden seytana uydunuz? diye sormakta ve seytana uyduklari Cin, onlari Dilini sarkitip soluyan kopekler diyerek azarlamaktadir. Goruluyor ki, celiski, sadece ayetler arasinda degil, ayni bir ayetin birbirini izleyen tumceleri icerisinde yer almis bulunmaktadir. Soz .konusu ayetlerin tumunu birlikte okuyalim:
Ey Muhammed! Onlara, seytanin pesine taktigi ve kendisine verdigimiz ayetlerden siyrilarak azginlardan olan kisinin olayini anlat. Dileseydik onu ayetlerimizle ustun kilardik; fakat o, dunyaya meyletti ve hevesine uydu. Dununu, ustune varsan da, kendi haline biraksan da, dilini sarkitip soluyan kopegin durumu gibidir. Iste ayetlerimizi yalan sayan kimselerin durumu budur... Ayetlerimizi yalan sayan, kendine zulmeden millet ne kotu bir misaldir.
Allah in dogru yola sevk ettigi kimse dogru yolda olur. Saptirdigi kimseler ise, iste onlar mahvolanlardir (Araf Suresi, ayet 175-178).
Celiskilerle dolu bu ayetlerin, Umeyye b. Ebi s-Salt adindaki bir Arap sairin, Islama girmeyip peygamberlik hevesine kapilmasi nedeniyle indigini rivayet edenler (ornegin, Vakidi gibi kaynaklar) (2) yaninda, Yahudi ulemasindan Bel am b. Baura nin Yahudi peygamberlerine (ornegin Musa ya) karsi saygisiz bir tutum takinmasi vesilesiyle indigini bildirenler vardir (ornegin Beyzavi, Celaleddin, Taberi, Zemahseri vd... gibi kaynaklar).
Aslinda her iki rivayet ayni sonucu verecek olmakla beraber, biz burada Umeyye b. Ebi s-Salt $ikkini ele alarak sunu soyleyebiliriz ki, yukaridaki celiskilerin nedeni, Muhammed in bu saire karsi dusmanlik beslemesindendir. Cunku, bu unlu sair, peygamberlige heveslenmis ve bu yuzden Muhammed onu, bir bakima kendisi icin rakip gormustur. (3) Zira, Islam kaynaklarindan ogrenmekteyiz ki, Umeyye, zamaninin en guclu ve etkili .sairlerindendir. Tanri nin tek olusu fikrine ve ahret gunune iman etmistir. Bundan dolayidir ki, Muhammed onun Musluman olacagini sanarak, Umeyye... (siirlerinde) Musluman olmaya yaklasmisti diye konusurdu.(4)
Ancak. Umeyye, ne Islama girmis ne de Muhammed i peygamber olarak bilmistir. Kuskusuz ki, Umeyye gibi unlu ve herkesce sevilen bir sairin Islam olmasi Muhammed in isine gelirdi; cunku, onun sayesinde pek cok kisiyi kazanmasi mumkundu. Bundan dolayidir ki, onu Musluman yapabilmek ve kendisine bas egdirtebilmek icin bir hayli ugrasmis, fakat basaramamistir. Boyle bir basarisizlik, kendi prestiji bakimindan sakincaliydi. Iste bundan dolayidir ki, Umeyye yi, seytan tarafindan kandirilmis, yoldan cikarilmis gibi gostermek uzere, Kur an a. yukaridaki ayetleri koymustur. Koyarken de onu Musluman yapamamaktan dogma basarisizligini goz ardi edebilmek icin, Tanri nin keyfiligi fikrine siginmis ve Umeyye nin Islam olmamasinin nedenini, Tanri tarafindan saptirilmis olmaya dayatmistir.
Yukaridaki ayetlerde Tanri yi, Dileseydik onuBu celiskili ayetlerden anlasilan o ki, Tanri, hem bir yandan insanlari, seytanlara ayak uydurduklari ve bu yuzden yoldan saptiklari icin kinamaktadir hem de diger yandan Dileseydik onu ayetlerimizle ustun kilardik, dogru yolda sokardik ya da Tanri nin saptirdigi kimseler ise, iste onlar mahvolanlardir seklinde konusarak bu kisileri seytanin pesine takip saptiranin bizzat kendisi oldugunu aciklamaktadir. Aciklarken de, Neden seytana uydunuz? diye sormakta ve seytana uyduklari Cin, onlari Dilini sarkitip soluyan kopekler diyerek azarlamaktadir. Goruluyor ki, celiski, sadece ayetler arasinda degil, ayni bir ayetin birbirini izleyen tumceleri icerisinde yer almis bulunmaktadir. Soz .konusu ayetlerin tumunu birlikte okuyalim:
Ey Muhammed! Onlara, seytanin pesine taktigi ve kendisine verdigimiz ayetlerden siyrilarak azginlardan olan kisinin olayini anlat. Dileseydik onu ayetlerimizle ustun kilardik; fakat o, dunyaya meyletti ve hevesine uydu. Dununu, ustune varsan da, kendi haline biraksan da, dilini sarkitip soluyan kopegin durumu gibidir. Iste ayetlerimizi yalan sayan kimselerin durumu budur... Ayetlerimizi yalan sayan, kendine zulmeden millet ne kotu bir misaldir.Allah in dogru yola sevk ettigi kimse dogru yolda olur. Saptirdigi kimseler ise, iste onlar mahvolanlardir (Araf Suresi, ayet 175-178).
sekilde konusur kilmis olmasi bunun kanitidir. Daha baska bir deyimle, Umeyye nin, seytana kanip, saptigi icin Musluman olmadigini, onu saptiranin Tanri oldugunu anlatmistir. Boylece bir yandan Kur an a yeni bir celiski dizisi eklerken, diger yandan Tanri yi sanki seytanla basa cikamayan ya da seytan sayesinde insanlari saptiran bir Yaratan olarak, tanimlamistir. Daha baska bir deyimle, Umeyye ye karsi besledigi olumsuz duygularini, Tanri fikrindeki kutsalligi suphede birakabilecek sekilde ortaya koymustur.
Ote yandan Islama girmeyenleri seytanlarin dostu olarak gosterirken de yaptigi budur. Gercekten de Kur an da, Tanri nin, Biz, seytanlari inanmayanlara dost yaptik... diye konustugu yazilidir (ornegin bkz. Araf Suresi, ayet 27). Daha baska bir deyimle, Tanri, inanmayanlari, yani dogru yolda olmayanlari, seytanla dost yapmakta. Evet, ama insanlari dogru yola sokan ya da saptiran da bu ayni Tanri degil mi? Ornegin, bu ayni Araf Suresi nin .bir baska yerinde, ...Allah in dogru yola sevk ettigi kimse dogru yolda olur. Saptirdigi kimseler ise, iste onlar mahvolanlardir (Araf Suresi, ayet 175-178) diyen yine ayni Tanri degil mi? Kur an boyunca diledigini dogru yola soktugunu, diledigini de dogru yoldanuzaklastirdigini soyleyen de o degil mi? Su durumda Biz, seytanlari inanmayanlara dost yaptik... derken, kendi kendisiyle celismeye dusmus olmuyor mu?
VIII) Toplumsal Duzene ve Sosyal Durumlara, Cikarci Yoldan Cozum Bulma Siyasetinden Dogma Celiskiler
Insanlar arasi iliskilerle ve sosyal sorunlarla ilgili olarak Kur an da yer alan ayetler bakimindan da celiski durumu soz konusudur. Bu celiskiler, Muhammed in sapli bulundugu onyargilardan ya da sosyal durumlara cikarci yoldan cozum bulma cabalarindan dogmustur. Ornek olarak sunulacak ayetler arasinda, insanlar arasi kardeslige ve esitlige yer verirmis gibi gorunen ayetlerle, kardeslik ve esitlik fikrini yok eden ayetler vardir: Gercekten de, Kur an da, insanlar arasi kardeslige ve esitlige yer verirmis gibi gorunen ayetlere rastlanir ki, bunlardan bazilari soyledir:
Hic suphe yok ki, muminler ancak kardestirler: onun icin iki kardesinizin aralarini duzeltin ve Allah tan korkun ki, rahmete sayan olasiniz (Hucurat Suresi, ayet l O).(5)
Ey insanlar! Dogrusu biz sizleri bir erkekle, bir disiden yarattik... Allah katinda sevabi en cok ve derecesi en yuksek olaniniz en fazla korkaninizdir (Hucurat Suresi, ayet 13).
Ancak, kardeslikten ve esitlikten soz eder gorunen bu tur ayetleri dikkatlice okur ve bir de bunlara ters dusenlere goz atacak olursak goruruz ki, bunlarda ne insanlar arasi kardeslikten ne -de esitlikten eser vardir! Yani bu yukaridaki ayetlerin (ve benzerlerinin) tum insanlar arasi sevgi ve kardeslikle hicbir ilgisi yoktur. Cunku, bir kere yukaridaki ayetlerde, Hic suphe yok ki, muminler ancak kardestirler... diye yazili. Yani tum insanlar arasi kardeslik ten degil, sadece Muslumanlar arasi kardes-lik ten soz edilmektedir. Muslumanlarin, Musluman olmayanlarla kardes sayilmalari soyle dursun, dost olmalari dahi yasaklanmistir. Kur an, Islamdan baska bir din ve inanca bagli olanlari sapik olarak tanimlamak yaninda, onlari kuculten ve onlara karsi savasmayi ongoren hukumlerle doludur. Kur an da yer alan ve Muslumanlar arasi kardesligi ongoren ayetler, esas itibariyle Musluman olmayanlara karsi dusmanlik beslemeyi pekistirmek amaciyla ongorulmustur. Ornegin, Hucurat Suresindeki ...muminler ancak kardestirler: onun icin iki kardesinizin aralarini duzeltin... (Hucurat Suresi, ayet 10) seklindeki ayetin yorumu bu dogrultudadir; zira, bu ayetle anlatilmak istenilen sey sudur:
Eger Muslumanlar kendi aralarinda kardesce ve baris halinde yasamazlarsa, kafirlere karsi guclu durumda olamazlar. Onun icin Muslumanlar birbirleriyle bozusmamalidirlar; bozusurlarsa barismaktan kacinmamalidirlar; bozusanlari baristirmalidirlar .(6)
Dikkat edilecegi gibi, kardeslikle ilgili olarak Kur an da gecen ayetler, butun insanlar arasi bir kardesligi hedef edinmis degil; aksine insanlardan bir kismini (yani Muslumanlari), insanlardan diger bir kismina (yani Musluman olmayanlara) karsi dusman ve saldirgan kilmak icin dusunulmustur.(7)
Ote yandan, Kur an da, insanlar arasinda esitlik olmayip kolelik , efendilik durumlarinin bulundugunu (ornegin, Nahl Suresi, ayet 75) ya da kadinlarin aklen ve dinen dun yaratildiklarini (ornegin, Bakara Suresi, ayet 282) ya da Muslumanlarin, kafirlere ustun bulunduklarini, cunku Islamdan baska bir dine yonelenlerin sapik sayildiklarini (ornegin, Al-i Imran Suresi, ayet 85) ya da Muslumanlar arasinda da ustun ya da asagi derecede olanlarin bulundugunu (ornegin, Araplarin Arap olmayanlara, Araplar icerisinde de Kureyslilerin diger Arap kavimlerine, ustun oldugunu) vurgulayan buyruklar vardir.(8)
Tekrar hatirlatalim ki, Muhammed, ilk baslarda kendisini, Arapca Kur an ile sadece Arap kavmine inmis gibi gosterirken, yavas yavas guclenip de Arap olmayanlari da kazanma sevdasina kapilinca, butun insanlara gonderilmis Peygamber gibi tanitmaya calismis ve Kur an a, Ey insanlar, biz sizleri bir erkekle bir disiden yarattik... Allah katinda sevabi en cok ve derecesi en yuksek olaniniz en fazla cekinenindir (Hucurat Suresi, ayet 13) seklinde ayetler koymustur. Ancak, butun bunlari yaparken, bir yandan sapli bulundugu onyargilar nedeniyle, diger yandan da kendi ozel cikarlarina yatkin dustugu icin, kolelik gibi eski bir Arap gelenegim surdurmekten geri kalmamis ve Kur an, Allah, hicbir seye gucu yetmeyen ve baskasinin mali olan bir koleyle, kendisine verdigimiz guzel nimetlerden sarf eden kimseyi ornek gosterir: Hic bunlar esit olur mu?.. (Nahl Suresi, ayet 75) seklinde ayetler koymustur. Koyarken de, koleligin, insanlar arasi esitlikle, kardeslikle bagdasmadigini ve bu nedenle yukaridaki ayetler arasinda celiski yattigini dusunmemis ya da buna aldiris etmemistir.(9)
Yine bunun gibi, Araplarin, Arap olmayanlara ustunlugune ve Araplar icerisinde de Kureys kavminin diger Arap kavimlerine ustun olduguna inandigi icindir ki, Kur an a Kureys basligiyla sure koyarak, Tanri nin Kureys e, yaz ve kis yolculuklarinda kolayliklar gosterdigini, onlarin uzlasmasini ve anlasmasini sagladigini, onlari acliktan doyurdugunu, her cesit korkudan uzak kildigini anlatmistir (ornegin, Kureys Suresi, ayet 1-4).
Fakat, bununla da yetinmemis, bir de ayrica Araplari insanligin en ustun sinifi olarak tanimlamis. Araplar icerisinde Kureys in en mukemmel, Kureysliler icerisinde de Hasimilerin daha mukemmel oldugunu anlatmak uzere Insanligin en mukemmel sinifi Araplardir; Araplarin en mukemmeli Kureyslilerdir; Kureyslilerin en mukemmeli ise Beni Hasim dir (10) seklinde yandan da kendi ozel cikarlarina yatkin dustugu icin, kolelik gibi eski bir Arap gelenegim surdurmekten geri kalmamis ve Kur an, Allah, hicbir seye gucu yetmeyen ve baskasinin mali olan bir koleyle, kendisine verdigimiz guzel nimetlerden... sarf eden kimseyi ornek gosterir: Hic bunlar esit olur mu?.. (Nahl Suresi, ayet 75) seklinde ayetler koymustur. Koyarken de, koleligin, insanlar arasi esitlikle, kardeslikle bagdasmadigini ve bu nedenle yukaridaki ayetler arasinda celiski yattigini dusunmemis ya da buna aldiris etmemistir. konusmustur. Kuskusuz ki, boyle yapmasinin nedeni, Kureys kabilesine ve bu kabilenin bir kolu olan Ha-.similer ailesine mensup bulunmasindandir. Soylemeye gerek yoktur ki, esitlik ten soz ederken, kendi mensup bulundugu Arap kavmini insanligin en mukemmeli olarak gostermesi, hatta bu kavmin cesitli bolumlerini (Kureys i ve Hasimi ailesini) ustun bilmesi, celiski yaratmaktan baska bir sey degildir. Ote yandan, kendisini Yahudilere ve Hiristiyanlara peygamber olarak kabul ettirmeye calistigi siralarda, insanlar (ve hatta bu insanlarin bagli bulundugu dinler) arasinda esitlik varmis kanisini yaratir gorunurken, onlari kazanamayacagini anladigi an (ve artik guclendigi icin), Islamdan baska dine yonelenlerin sapik olduklarini vurgulayan hukumler koymus, Yahudilerle ve Hiristiyanlarla dostluk kurmayi yasaklamis, bunu da yeterli bulmayip bir de onlara karsi cihat acilmasini, kuculerek ve dizlerini bukerek cizye vermelerine kadar cihata devam edilmesini emreder olmustur (ornegin bkz. Tevbe Suresi, ayet 29 vd...). Boylece ne dinler ne de farkli inanctakiler arasinda esitlik olmadigini ortaya koymus, kardeslik ve esitlik konusunda soyledikleriyle celismeye dusmustur.
Dipnotlar;
1)Sahih-i...,c. 10, s.39; ayrica bkz. Diyanet in Kur an cevirisine bakiniz.
2)Sahih-i..., c. J O, s.!3-39;c.4, s.I29.
3)Vakidi gibi kaynaklara gore bu ayetler Umeyye hakkinda nazil olmustur. Bkz. Sahih-i...,c.10, s.38-39.
4)Bu konuda Ebu Hureyre nin rivayeti icin bkz. Saliih-i.... Hadis No. 1542. c. l O, s.38.
5)Ayrica bkz. Tevbe Suresi, ayet 11. 292
6) Yorum icin bkz. Elmalili Hamdi Yazir, age, c.6, s.4464 vd.
7) Bkz. Ilhan Arsel, Islama Gore Diger Dinler, Kaynak Yayinlan, birinci basim, Istanbul, Mart 1999; ilhan Arsel, Kur an daki Kitaplilar, birinci basim, Istanbul, Nisan 1999.
8) Ayrica Kur an in su ayetlerine bkz. Yusuf Suresi, ayet l; Rad Suresi, ayet 37; Meryem Suresi, ayet 97; Ta-HaSuresi, ayet 112-113; Suara Suresi, ayet 192; Fussilet Suresi, ayet 2, 44; Zuhruf Suresi, ayet 2 vd...; Mucadele Suresi, ayet 5; Abese Suresi, ayet 13; Buruc Suresi, ayet 21 vd...
9)Bu konuda bkz. ilhan Arsel, Seriat ve Kolelik, Kaynak Yayinlan, Istanbul, 1997.
10)Bu konuda Buhari nin Kitab Enbiya (Bab 46), Kitab Manakib (c.l, bab 2), Kitab Ahkam (Bab 51); ayicaMuslim in Sahilimat Kitab imara; ayica bkz. ilhan Arsel, Arap Milliyetciligi ve Turkler, altinci basim, Kaynak Yayinlari, Istanbul, Mart 1999.
https://kuranelestirisi.wordpress.com/2012/01/14/kurandaki-celiskiler-ve-nedenleri-6/
Grup eposta komutlari ve adresleri | : | |
Gruba mesaj gondermek icin | : | ozgur_gundem@yahoogroups.com |
Gruba uye olmak icin | : | ozgur_gundem-subscribe@yahoogroups.com |
Gruptan ayrilmak icin | : | ozgur_gundem-unsubscribe@yahoogroups.com |
Grup kurucusuna yazmak icin | : | ozgur_gundem-owner@yahoogroups.com |
Grup Sayfamiz | : | http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/ |
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz | : | http://orajpoyraz.blogspot.com/ |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder