22 Nisan 2018 Pazar

YAHUDİ KADINLARI TÜRBAN TAKIYOR MU



YAHUDİ KADINLARI TÜRBAN TAKIYOR MU

Şalom gazetesinde "Yahudilikte örtünme" başlıklı bir yazı yayımlandı. Yusuf Besalel imzalı yazıda Yahudilikte örtünme ile ilgili kaynaklarda yer alan farklı bilgiler derlendi.

21.04.2018

Yahudi Cemaati'nin yayın organı Şalom gazetesinde "Yahudilikte örtünme" başlıklı bir yazı yayımlandı. Yusuf Besalel imzalı yazıda Yahudilikte örtünme ile ilgili kaynaklarda yer alan farklı bilgiler derlendi.

"Yahudilikte eski çağlardan günümüzü örtünme ile ilgili gelenekler farklılık gösterir. Dünyanın farklı bölgelerinde yaşamış olan din bilginleri bu konuda farklı görüşler savunur" diyen Besalel yazısında kaynaklarda Yahudi kadınının hangi durumda örtünüp örtünmediğine dair yer alan bilgileri paylaştı.

TEVRAT'TA ÖRTÜNME

Yusuf Besalel'in "Yahudilikte örtünme" başlıklı yazısının ilgili bölümü şu şekilde:

"Tevrat döneminde kadınlar bir tevazu ve dürüstlük ifadesi olarak başlarını başörtüsü ve tülbent gibi şeylerle örterlerdi. Kadının saçını örtmemesi utandırıcı bir şeydi. Talmudik zamanlarda kadının saçını örtmesi gelenekselleşti. Evli bir kadının saçını örtmeden evinden çıkması erkeğin ona Ketuba'da (yazılı evlilik akti) yazılı tazminatı vermeme hakkıyla beraber onu boşamasını meşru kılmaktaydı. Günümüzde ise ancak ultra-Ortodoks kadınlar devamlı olarak saçlarını örter. Buna karşılık Alaha'ya göre evli olmayan kadınların saçlarını örtme mecburiyetinin olmaması ise; erkeklere kadının evli olup olmadığını belirtmek içindir.

18. yüzyılın önemli dini otoritelerinden Vilna Gaonu dahi başın örtülmesini ihtiyarî olarak değerlendirirken; Aşkenaz ve Sefarad din adamları Ortaçağ'dan beri giderek başın örtülmesini savunmuşlardı. Bu durum bu çağlardan kalma resimlendirilmiş din kitaplarında da belirgindir. Örneğin İspanyol ve Portekiz Yahudileri külahlar Alman Yahudileri de sivri 'Yahudi şapkası' (Judenhat) giymekteydi. Hasidler Polonya ve Rusya'da Şabat ve diğer dini bayramlarda 'ştraymel' ve 'spodik' şapkalarını giyiyorlardı. Aşkenazlar da 18. yüzyılın başlarından itibaren bir kipa (Yidiş dilinde kappel veya yarmuka) giymeyi bütün çalışma saatleri boyunca itiyat edindi. Reform Yahudiliği doğduğunda bu akım başın örtülmesi adetini dua okunması anında dahi terk etti. Lâkin bu davranış daima izlenmedi. Konservatif akım mensuplarıysa başın örtülmesini dini olaylarla sınırladı.

Biblik dönemlerde kadının tevazuunu koruduğuna inanılan baş örtme geleneği Ortaçağ'da Doğu Avrupa ve Müslüman ülkelerde Yahudi kadınların süslü başlıklar giymeleriyle süregeldi. Hasidlerin eşleri ise evlenmeden halen de saçlarını kıptırmayı sürdürür ve daha sonra saçlarını 'tikhel' adlı bir eşarp ile örter. Yidiş dilinde 'şeytel' adını alan ve doğal veya sunî saçtan oluşan örgüler 18. yüzyıldan itibaren Aşkenaz kadınlarının saçlarını süslemeye başlamıştı.

Günümüzde Ortodoksların tümü Konservatiflerin çoğu ve Reformistlerin bir kısmı olmak üzere Yahudi kadınları sinagogda başını örter. Ultra-Ortodoks kadınların haricinde diğerleri sinagog dışında değişik uygulamalar sergilerler.1

KADININ ÖRTÜNMESİ

Başka bir araştırmada Yahudilikte kadının örtünmesi ile ilgili olarak Tevrat'ın irdelenmesiyle bazı sonuçlara varılır. Tevrat'ta Kuran'da olduğu gibi örtünmeyle ilgili açık bir emir yoktur. Sadece bazı pasajlarda geçen peçeyle ilgili olaylardan ve tarihi kanıtlardan o zamanki Yahudi kadınlarının kapalı olduğunu görmekteyiz. Örneğin "Rebeka peçesini alıp yüzünü örttü" (Yaratılış 24:65) "Tamar üzerindeki dul giysilerini çıkarttı peçesini örttü" (Yaratılış 38:14) "Ah ne güzelsin sevgilim Ah ne güzelsin peçen arkasındaki gözlerin güvercinler Gilead Dağının yamaçlarında yatan Keçi sürüsüdür gibi saçın" (Neşideler Neşidesi 4:1) "Ey sen ere varmamış Bâbil kızı aşağı in de toprakta otur; ey Kildaniler kızı taht yok yere otur; çünkü sana nazik ve nazlı demeyecekler. İki değirmen taşı al da un öğüt; peçeni aç eteği kaldır baldırı aç ırmaklardan geç. Çıplaklığın açılacak evet ayıbın görülecek ben öç alacağım ve kimseyi esirgemeyeceğim" (Nebi İşaya 47; 1- 3) gibi metinlerde kadınların başlarını kapatmış olduğu müşahede edilir. İşaya kitabındaki bu metinde de her ne kadar örtü ve kıyafet ile ilgili herhangi bir emir ifade eden bir açıklama bulunmasa da Siyon kızlarının nerelerinin açılacağını söyleyen ifadelerden neler giydikleri ve hangi bölgelerinin mahrem olduğu sonucuna ulaşılabilir. Tora'da örtünme (veya tesettür) kapsamına giren genç kızlar evli kadınlar ve dul kadınlardır.

Evli kadınlar: "Ve kâhin kadını Rab'bin önünde durduracak ve kadının başını açacak" (Sayılar 5:18). Tora'nın beşinci kitabı Çıkış'ta yer alan başka bir metinde de evli kadınların örtünmesine değinilmektedir: "Eğer kendisine başka bir kadın alacak olursa evvelkinin nafakasını esvabını ve karılık hakkını eksiltmeyecektir" (Çıkış 21:10).

Dul kadınlar: Dul kadınların giysileri ile ilgili bilgileri Yaratılış Kitabında geçen Tamar ile ilgili metinlerden almaktayız: "Ve üzerinden dulluk esvabını çıkardı peçesiyle örtündü" (Yaratılış 38:14) Ve kalkıp gitti üzerinden peçesini çıkardı ve dulluk esvabını giydi" (Yaratılış 38:19). Bu metinden de gördüğümüz kadarıyla dul kadınların kendilerine has örtünme şekilleri vardı.

Diğer kadınlar: Bu gruba giren hayat kadınları köle ve cariyeler giyim şekilleri ile hür ve iffetli kadınlardan ayırt edilmişlerdir. Evlenen köle kadınların diğer evli ve hür kadınlardan ayrılmalarını sağlayan en önemli husus saçlarının kesilmesiydi.

"Yeuda onu görünce onun bir fahişe olduğunu anladı. Çünkü yüzünü örtmüştü. " (Yaratılış 38:15) Basit anlamla Tamar'ın bu noktada yüzünü örtmüş olması Yeuda'nın onu tanımasını engellemiştir. Diğer yandan Talmud'a göre (Sota 106) Yeuda'nın onu şimdi tanımamasının nedeni; Tamar'ın mazbut kişiliği nedeniyle "Yeuda'nın evinde gelin olduğu sürece" yüzünü hep örtülü tutmuş olmasıdır… Dolayısıyla Yeuda onu hiçbir zaman tanımamıştır. (Raşi)

MİŞNA VE TALMUD'DA ÖRTÜNME

Tora'nın Sayılar Kitabı'nda yer alan "Ve kâhin kadını Rab'bin önünde durduracak; ve kadının başını açacak; ve onun avuçlarına anılma ekmek takdimesidir; ve lânet getiren acılı suyu kâhinin elinde olacak" (Sayılar 5:18) metninin Talmud'da geçen tefsirince bu metin açıktan açığa kadınların başlarını örtmesine dair bir emirdir. Ayrıca genç kızların başlarını kapatmalarını Talmud'da geçen metinlerde de görmek mümkündür ve evli kadınların örtünmesi şart olmuştur. Evli köle kadınlar ise hür kadınlardan seçilmek için kölelik elbisesini çıkarmış ve saçlarını tıraş ettirmişlerdi.

Zaman içerisinde örtünme ile ilgili bazı gelişmeler oluştu. 16. yüzyıldan itibaren Yahudi kadınları başörtüsü yerine peruk kullanmaya başladı. Böylece dışarı çıktıkları zaman kendi saçlarını peruk ile kapatarak tesettürlerine özen gösteriyorlardı. 20. yüzyıldan itibaren giderek peçeler atılmış büyük örtüler küçük örtülerle yer değiştirmiş şapka ve başlık takılmış hatta başlar açılmıştı. (Daha önceden de belirtildiği gibi) özellikle Ortodoks Yahudi cemaatine mensup kadınlar dua ve ibadet esnasında başlarını kapatır. "

Odatv.com

https://odatv.com/yahudi-kadinlari-turban-takiyor-mu-21041848.html


a45UyF587661-180421222842 Oraj Poyraz At Alpinaasia oraj_poyraz@alpinaasia.com
2018/04/23  09:49 2  65  AtaturkMilliyetcileri@googlegroups.com

 


Dini dinler dinler, dinleyen kisi aklini kirletir.

Tetrahedron

Bakara-29 Yeryuzundeki herseyi sizin icin yaratan odur. Sonra goklere yonelerek yedi kat gogu sizin icin duzenledi, yaratti. O herseyi bilir.

Fussilet-9 - Yerzunun iki gunde yaratildigi,

Fussilet-10 - Bitkilerin daglarin ve gidalarin yaratilmasi.

Fussilet-11 Sonra duman halinde bulunan goge yoneldi...

Fussilet-12 Allah bu suretle iki gun icinde yedi gok vucuda getirdi ve her gogun isini kendisine bildirdi...

Yani bu iki Sure de, once yer sonra gokyuzunun yaratildigi soylenmekte.

Naziat-27 Sizi mi yaratmak daha guctur, yoksa gogu mu? Allah onu (gogu) kurdu.

Naziat-28 O nu yukseltti ve duzen verdi.

Naziat-29 Onun gecesini karartti gunduzunu aydinlik yapti.

Naziat-30 Bundan sonra da yeryuzunu duzenledi.

Naziat-31 Oradan suyunu cikardi ve otlak meydana getirdi.

Naziat-32 Daglari sapasaglam yerlestirdi. ... Goruldugu gibi, Naziat Sure sinde once gok, sonra yeryuzu yaratiliyor.

Benim bir dinim yok ve bazen butun dinlerin denizin dibini boylamasini istiyorum hukumetini ayakta tutmak icin dini kullanmaya gerek duyanlar zayif yoneticilerdir adeta halki bir kapana kistirirlar.

Kaynak :Andrew Mango , Ataturk sayfa 447

Bin kere vaat edecegine, bir kere vaadini yerine getir.


Grup eposta komutlari ve adresleri :
Gruba mesaj gondermek icin : ozgur_gundem@yahoogroups.com
Gruba uye olmak icin : ozgur_gundem-subscribe@yahoogroups.com
Gruptan ayrilmak icin : ozgur_gundem-unsubscribe@yahoogroups.com
Grup kurucusuna yazmak icin : ozgur_gundem-owner@yahoogroups.com
Grup Sayfamiz : http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz : http://orajpoyraz.blogspot.com/




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder