REGAİP KANDİLİ MUCİZELERİ NELERDİR? REGAİP KANDİLİ ÖNEMİ NEDİR?
Üç ayların başlangıcı Regaip Kandili bu gece müslüman vatandaşlar tarafından idrak edilecek. Peki Regaip Kandili önemi nedir? Regaip Kandili mucizeleri nelerdir?
07.03.2019
Regaip Kandili mucizeleri sıkça araştırılıyor. Kendisine rağbet edilenşey bol ve değerli bağış anlamındaki ragibenin çoğulu olan regāibkelimesi hadis ve fıkıh literatüründe "bol sevap ve mükâfat faziletliamel" özellikle Mâlikî fıkıh kaynaklarında sünnetin mukabili olarak"müstehap nâfile ibadet" mânalarında kullanıldığı gibi hicrî takvime göre yedinci ay olan recebin ilk perşembesini cumaya bağlayan geceye adolmuştur.
REGAİP KANDİLİ MUCİZELERİ NELERDİR?
Regaib gecesi Kur'an'da saygı gösterilmesi istenen ve hadislerde -günbelirtilmeden- oruç tutulması tavsiye edilen haram aylardan (el-Bakara2/217; el-Mâide 5/2 97; Ebû Dâvûd "Ṣavm" 55; İbn Mâce "Ṣıyâm" 43)receb ayında bulunmakla birlikte özellikle tasavvufî eserlerde yer alan Hz. Peygamber'in Regaib gecesinde ana rahmine düştüğü receb ayının ilk perşembe günü oruç tutup gecesinde Regaib namazı adıyla bir namaz kılmanın sevap olduğu ve bu gecenin birçok faziletinin bulunduğu yönündeki rivayetlerin asılsız olduğu hadis âlimlerince belirtilmiştir. İbnü'l-Cevzî Regaib orucu ve namazıyla ilgili hadisin Zâhid Ebü'l-Hasan Nûreddin Ali b. Abdullah b. Hüseyin b. Cehdam (ö. 414/1024) tarafından uydurulduğunu ve hadisin başka hiçbir kaynakta geçmediğini belirtir(el-Mevżûʿât II 47). Ayrıca isrâ ve mi'rac olayının Regaib gecesi meydana geldiğine dair rivayetin de aslı bulunmamaktadır (İbn Kesîr III 109; Bedreddin el-Aynî IV 39). Regaib gecesiyle ilgili özel ibadet ve kutlamalar IV. (X. ) yüzyılda ortaya çıkmış olup bu gecenin ilk defa kandil olarak kutlanmasına Kudüs'te 448 (1056) Bağdat'ta 480 (1087)yılında başlanmış Gazzâlî de bütün Kudüs halkının bu geceyi ihya ettiğini söylemiştir (İḥyâʾ I 203). Ebû Tâlib el-Mekkî gibi bazı mutasavvıflar Regaib gecesinden söz etmeyip receb ayının ilk gecesini ihya etmenin müstehap olduğunu belirtseler de (Ḳūtü'l-ḳulûb I 121) bugeceyle ilgili rivayetlerin çok zayıf ya da uydurma olduğu hadis âlimlerince tesbit edilmiştir.
REGAİP KANDİLİNE NELER YAPILMALI?
İslâm âlimlerinin büyük bir kısmı Hz. Peygamber sahâbe ve tâbiîndönemlerinde Regaib kandilinin bilinmediğini kandil geceleri kutlanmasının diğer dinlerin tesiriyle ortaya çıktığını dolayısıyla bugecede özel bir ibadet yapmanın dinde yeni ibadet ihdası anlamına geleceğini Resûl-i Ekrem tarafından genel olarak bid'atların yasaklanmasının yanı sıra (Buhârî "Ṣulḥ" 5) cuma günü ve gecesi özelbir ibadet yapılmasının da yasaklandığını (Müslim "Ṣıyâm" 147 148) bu sebeple Regaib günü ve gecesinde muayyen ibadetler yapmanın dinen sakıncalı olduğunu belirtmiştir. Bir kısım âlimler ise genel anlamda fazileti âyet ve hadislerde belirtilen receb ayının bir gecesi olması dolayısıyla Regaib'in de faziletli gecelerden sayılacağını namazın en üstün ibadet olup akşamla yatsı arasında nâfile namaz kılmanın fazileti hakkında -zayıf da olsa- hadisler sahâbî ve tâbiî sözleri (Tirmizî "Ṣalât" 204; İbn Mâce "İḳāmetü's-ṣalât" 185; Taberî XV 69; XXI 100) bulunduğunu müslüman toplumlarda özel zaman dilimleri olduğuna inanılan dinî duyguların yoğun biçimde yaşandığı bu geceleri vesile ederek kazâ ve nâfile namaz kılmanın Kur'an okumanın çeşitli hayırlar yaparak Allah'a yaklaşmaya çalışmanın dinen bir sakıncası olmayacağını ifade etmişlerdir.
Bu konuda birinci görüşü savunan Mâlikî fakihi İzzeddin İbn Abdüsselâmile ikinci görüşü savunan hadis âlimi İbnü's-Salâh arasında bir münazara gerçekleşmiş (münazaranın tam metni için bk. Sofuoğlu VII [1992] s.17-45) âlimlerin bir çoğu İbn Abdüsselâm'a hak vermiş bunun üzerine Eyyûbî Hükümdarı el-Melikü'l-Kâmil Regaib namazının camilerde kılınmasını ve bu gecenin kutlanmasını yasaklamıştır. Daha sonraki dönemlerde de benzer tartışma ve olaylar meydana gelmiştir. Osmanlı devrinde Molla Fenârî Regaib gecesi hakkında olumlu görüş belirtmiş çeşitli dönemlerde bu konuda lehte ve aleyhte risâleler yazılmıştır(Keşfü'ẓ-ẓunûn bk. bibl. ; Îżâḥu'l-meknûn II 196). Farklı görüş ve uygulamalar günümüzde de varlığını sürdürmektedir.
https://www.haberturk.com/regaip-kandili-mucizeleri-nelerdir-regaip-kandili-onemi-nedir-2395918
- - - - - - - - -
Her buyuk meydan muharebesinden her buyuk zaferin kazanilmasindan sonra yeni bir lem dunya dogmalidir dogar.
Yoksa basli basina bir zafer bosa gitmis bir gayret olur.
Gazi Mustafa Kemal ATATURK
- - - - - - - - -
JEAN MESLIER : SAGDUYU TANRISIZLIGIN ILMIHALI
7. ALLAH'I SINIRLAMAK MUMKUN DEGILDIR
Allah sonsuz bir varliksa, ne bu dunyada, ne ahirette Allah'la insan arasinda hicbir iliski olamaz; dolayisiyla Allah dusuncesi insanin kafasina hicbir zaman girmeyecektir. Insanin bu hayatta oldugundan daha aydin olacagi diger bir hayatta (ahiret hayatinda) bile, Allah'in sonsuzlugu, Allah dusuncesiyle insanin sinirli zekasi arasina oyle bir uzaklik koyar ki, insan, ahirette de dunyada oldugundan fazla Allah'a akil erdiremeyecektir. Bundan, acikca su sonuc cikar: Allah dusuncesi ahirette de insan icin bu dunyada oldugundan daha anlasilir bir sey olmayacaktir. Bundan su da cikar: Melekler, Archange'lar1, Seraphin'ler2 gibi ustun zekalar dahi Allah hakkinda, bu dunyada hicbir fikri olmayan insandan daha cok fikre sahip olamazlar.
1 Buyuk melekler: Cebrail, Azrail gibi.
2 Melaikei mukerremenin israfiliyyun denilen sinifi.
- - - - - - - - -
Grup eposta komutlari ve adresleri | : | |
Gruba mesaj gondermek icin | : | ozgur_gundem@yahoogroups.com |
Gruba uye olmak icin | : | ozgur_gundem-subscribe@yahoogroups.com |
Gruptan ayrilmak icin | : | ozgur_gundem-unsubscribe@yahoogroups.com |
Grup kurucusuna yazmak icin | : | ozgur_gundem-owner@yahoogroups.com |
Grup Sayfamiz | : | http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/ |
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz | : | http://orajpoyraz.blogspot.com/ |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder