8 Nisan 2019 Pazartesi

BAKARA SURESİ /223

BAKARA SURESİ /223

Kadınlarınız sizin için bir tarladır. Tarlanıza nasıl dilerseniz öyle varın. Kendiniz için önceden (uygun davranışlarla) hazırlık yapın. Allah'tan korkun biliniz ki siz O'na kavuşacaksınız. (Yâ Muhammed!) müminleri müjdele!

KUR-AN BAKARA(MAKARA) 223. AYETİ HALİFE ÖMERİN KENDİ EŞİYLE YASAK OLAN MÜNASEBETE GİRMESİ NEDENİYLE İNMİŞTİR.

'Kadınlarınız sizin tarlanızdır istediğiniz yerden tarlanıza girebilirsiniz'

Bakara Suresi'nin 223. Ayetinin Muhammed'in Ömer'in kendi karısıyla arkadan cinsi münasebet yaptığını duyunca onu kurtarmak için bu ayeti yazmıştır.

ORUÇ ilk farz kılındığında şöyle bir uygulama vardı: Akşam iftardan sonra kadın ya da erkek uykuya dalıp uyanırsa artık o gece sabaha kadar cinsel ilişki haramdı. İşte gecelerden bir gece Ömer Muhammed'e takılıp eve geç geldi. Geldiğinde eşini kaldırıp onunla sevişmek istedi. Kadın da sen yokken ben uyudum. Dolayısıyla kurala göre haramdır olamaz dedi. Tabii ki Ömer onu dinlemedi ve istediğini yaptı. Sabahleyin Muhammed'e gidip olup bitenleri anlattı. O sırada şu ayet geldi. Diyanet tercemesinden vereyim: "Oruç gecesinde kadınlarınıza yaklaşmak size helal kılındı. Onlar size örtüdürler siz de onlara örtüsünüz. Allah (Ramazan gecelerinde hanımlarınıza yaklaşarak) kendinize zulmetmekte olduğunuzu bildi de tövbenizi kabul edip sizi affetti. Artık eşlerinize yaklaşın" diyor. Bakara suresinin ilgili ayet açıklamasında ve ayetler arasında sebep-sonuç ilişkisini irdeleyen usulü't-Tefsir uzmanları bu ayetin gelişine Ömer'in az önceki olayını gösteriyorlar.

Ömer genelde kadınların adet günlerini de pek dikkate almazdı. Bir gece adette olan eşiyle münasebette bulunuyor ve ertesi günü Muhammed'den soruyor. O da Allah seni bağışlasın diyor ve sadaka vermesini öneriyor. Ömer böyle işte.

Halife Ömer bir gün Muhammed'e gelip Ömer bir gün pişmanlık sözleriyle Allah Rasulü'ne başvurur. Sebebini ise farklı cinsel ilişki pozisyonunu kastederek " Atıma bugün ters bindim" der. "Aman helak oldum (yani ağır bir suç işledim)" Muhammed "Hayırdır; ne yaptın ki?" diye sorunca Ömer "Ben eşimle cinsel ilişkide bulunurken makattan (arkadan) yaptım" cevabını verir. Muhammed hiç yanıt vermeden belli bir süre bekler ve o arada istenen ayet iner. Anlamı şu: "Kadınlarınız sizin tarlanızdır. Dolayısıyla tarlanıza istediğiniz yerden girebilirsiniz" der

Ömer'in yukarıdaki "Helak oldum. Çünkü eşimle arkadan seviştim" sözünü içeren ve ayetin bunun üzerine iner.

İmam Suyuti 'Dürrü'l Mansur' adlı tefsirinde ilgili ayetin açıklama kısmında çok teferruatlı bilgiler görüşler aktarır bu ayet hakkında İslam âlimleri arasında üç görüşün var olduğunu belirtip açıklar. Burada bu üç görüşü ikisini yazmakta yarar var.

Birinci görüş: Mekke'den Medine'ye giden Müslümanlardan bir grup bir ara kendi aralarında "Biz hanımlarımızla sevişirken onları her pozisyonda tutarız: Ayakta yatırarak domaltarak gibi (Özür dilerim! Terbiyem bu terimleri kullanmaya müsait değil; ancak kaynaklarda bunlar ismen geçtiği için söylemek durumundayım. Bir de ibret olsun ki bu 21. asırda insanlar hâlâ neyin peşindeler kimlerin arkasına takılmışlardır diye var olan bilgiyi olduğu gibi aktarmak durumundayım!). Bunu duyan bir Yahudi "Hey Allah'ım bunlar hayvan mıdır nedir ya!" diyerek hayretini dile getirir. Güya Yahudilerde sevişme anında tek yön kullanılıyormuş; başka pozisyonlar yokmuş. İşte benzer olaylardan dolayı bu ayet inmiş ki bir erkek her pozisyonda eşini tutup sevişebilir; ancak sevişme yeri belli ve hep aynı olmalı. İşte ayetin niçin geldiği (oluştuğu) konusunda bir görüş bu.

İkinci görüş: Anılan ayetin azl için inmesi mümkün demişler. Yani cinsel ilişki anında erkeğin menisini dışarı akıtması demek. İşte bu ayet inmiş ki erkek böyle bir durumda özgür olsun/yapabilirsin diye. Hâlbuki bunun az önceki ayetle uzaktan yakından ilgisi yok. Ayet açık diyor ki kadın erkek için bir nevi tarla durumundadır. Dolayısıyla tarlasına istediği yerden girebilir. O kadar açık ve net.

Bu ayet ve geliş seyri de böyledir: Yani iş gelir dolaşır yine Ömer'e dayanır; diğerleri önemli değildir: Acaba kendisi Muhammed'e gidip eşimle ters yattım demeseydi bu ayet gelir miydi! Asla! Gerçek şu ki kalan diğer yorumlar boşuna yazılmış gerçeği yansıtmıyor. Ayetin gerçek nedeni Ömer'in az önceki olayıdır.

Tecrid-i Sarih Diyanet tercemesi no: 976 ve Buhari ile Muslim hadisleri El'Lü'lü'ü olayı ve Mercan no: 932

İmam Ahmet b. Hanbel Abd b. Hamit muhaddislerden Tirmizi Nesai Ebu Ya'li el-Mevsıli İbni Cerir İbni Munzir İbni Ebi Hatem İbni Hiban İmam Taberani Beyhakı Haraiti İbni Ömer Nafi İmam Suyuti. İmam Şafii


--   a45UyF587661

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder