SİNAN MEYDAN: MİSAK-I MİLLİ ADALAR MUSUL
Kasım 1922'de İsmet Paşa'nın başkanlığındaki Türk heyeti Lozan'a giderken 12 Ada 1911'den beri tam 11 yıldır İtalya'nın; Ege Adaları 1913'ten beri tam 9 yıldır Yunanistan'ın; Kıbrıs Adası ise 1878'den beri tam 44 yıldır İngiltere'nin elindeydi
AKP'li Cumhurbaşkanı R. Tayyip Erdoğan geçtiğimiz hafta bir konuşmasında şöyle dedi: "Misak-ı Milli sınırlarına sahip çıkılmamasıyla adalar meselesinde ürkek davranılmasının ülkemize çok büyük maliyeti olmuştur. Güneyimizdeki zengin enerji kaynaklarının da dışında bırakıldık. Aynı şekilde Ege ve Akdeniz'de yüzleştiğimiz kronik sorunların temelinde bu dönemde yapılan yanlış hamleler bulunuyor. Zamanın şartlarına sığınarak hataları örtmeye çalışmak kolaycılıktır. CHP'nin ana karamızdan bir taş atımı mesafedeki adaların nasıl elimizden alındığını milletimize izah etmesi gerekiyor. " Erdoğan bu sözleriyle Misak-ı Milli adalar Musul konularında -isim vermeden- bir kere daha Cumhuriyeti kuranları; Atatürk'ü İnönü'yü eleştirdi. Peki ama Erdoğan bu eleştirilerinde haklı mı?
MİSAK-I MİLLİ GERÇEĞİ
Misak-ı Milli (Ulusal Ant) Erzurum ve Sivas Kongresi kararlarına dayanır. İlk Misak-ı Milli taslağını 19 Ocak 1920'de Ankara'da bizzat Atatürk kaleme aldı. İsmet Paşa bu taslak metin üzerinde çalıştı. Bu metin 22 Ocak 1920'de İstanbul'daki Mebusan Meclisi'nde okundu. Bir komisyon bu taslak üzerinde bazı düzeltmeler yaptı. Mebusan Meclisi 28 Ocak 1920 tarihli özel ve gizli oturumda Erzurum Milletvekili Celalettin Arif ve 121 milletvekilinin imzaladığı bu metni "Misak-ı Milli" adıyla kabul etti. Böylece önce bir grup programı olarak düşünülen "Misak-ı Milli" sonradan bir meclis kararı halini aldı. (Atatürk'ün Bütün Eserleri –ATABE- C.6 s.164-174)
6 maddelik ve toplam 1.5 sayfalık Misak-ı Milli'ye göre Müslüman Araplar kendi geleceklerine kendileri karar verecekti. Kars Ardahan Batum ve Batı Trakya için halk oylaması yapılacaktı. İstanbul'un ve Marmara Denizi'nin güvenliği sağlanmak kaydıyla Boğazların dünya ticaretine açılmasına bizimle birlikte öteki tüm devletlerin oy birliğiyle karar verilecekti. Azınlık hakları komşu ülkelerdeki Müslümanların da aynı haklardan yararlanması koşuluyla güvence altına alınacaktı. Kapitülasyonların kaldırılmasına karşılık Osmanlı borçları ödenecekti.
Görüldüğü gibi Misak-ı Milli'de sınırlar kesin olarak çizilmemişti. Atatürk Lozan Antlaşması'nın Misak-ı Milli'ye aykırı olduğunu söyleyenlere mecliste şöyle demişti: "Efendiler toprak konusu ve sınır konusu Misak-ı Milli'nin bilindiği gibi birinci maddesinde yer almaktadır. Ancak Misak-ı Milli şu çizgi bu çizgi diye hiçbir zaman sınır çizmemiştir. O sınırı çizen şey milletin menfaati ve yüksek kurulumuzun yerinde ve doğru kararıdır. Yoksa haritası mevcut bir sınır yoktur. " (TBMM ZC. C.4 s. 173 174)
Misak-ı Milli'de Ege Adalarından ve 12 Ada'dan söz edilmemişti. Çünkü Misak-ı Milli 30 Ekim 1918'de elimizde olan toprakları içeren bir metindi. Bu adalar ise çok daha önce kaybedilmişti. Bu bağlamda 30 Ekim 1918'de elimizde olan Musul Misak-ı Milli'ye dâhildi. Misak-ı Milli'de Batı Trakya'da halk oylaması istenmişti. Ancak Atatürk 16-17 Ocak 1923'te İzmit Basın Toplantısı'nda Batı Trakya konusundaki maddeyi Misak-ı Milliye kendisinin koymadığını o koşullarda böyle bir beklentinin mantıklı ve Türkiye'nin çıkarına uygun olmadığını belirtmişti. (ATABE C.14 s. 267).
Misak-ı Milli 1920 yılı başında ülke işgal altındayken; saray/sultan İngiliz emperyalizmine teslim olmuşken Atatürk ve dava arkadaşlarının hazırladıkları bir "milli hedef" belgesidir. Misak-ı Milli idealdir. Milli Mücadele'nin gelişimi Misk-ı Milli'yi şekillendirmiştir. Örneğin Temmuz 1921'de düşman ordularının Ankara'ya 50 km. yaklaştıkları bir ortamda Misak-ı Milli hedefi Musul'u Batı Trakya'yı adaları kurtarmak değil Ankara'yı kaybetmemek Eskişehir'i Afyon'u Kütahya'yı Bursa'yı kurtarmaktı. Ankara'da masa başında çizilen Misak-ı Milli İnönü'de Sakarya'da Afyon'da Dumlupınar'da savaş meydanlarında "Türk süngülerinin gücüyle" uygulandı. Misak-ı Milli'de sınırı çizen şey önce askeri sonra politik güçtü. Atatürk bu gücün sınırlarını çok iyi biliyordu.
KIBRIS'IN KAYBEDİLMESİ (1878)
1828-1829 Osmanlı-Rus Savaşı sonrasında 14 Eylül 1829 tarihli Edirne Antlaşması ile Yunanistan bağımsız oldu. 1832'de Attik ve Mora Yarımadaları ve bu yarımadaların çevresindeki tüm adalar ile Kuzey Sporadlar Ege'nin ikinci büyük adası Eğriboz dâhil irili ufaklı yüzlerce ada Yunanistan'a bırakıldı. O sırada Padişah II. Mahmut'tu. Osmanlı bu adaları kaybederken Atatürk'ün doğmasına daha 49 yıl vardı.
1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı (93 Harbi) sonunda Osmanlı Devleti çok ağır bir yenilgi aldı. 1878'de İstanbul'a kadar gelen Rus orduları İngiliz ve Almanların müdahalesiyle durduruldu. II. Abdülhamit savaş sonrasındaki Berlin Kongresi'nde İngiltere'nin desteğini almak için Kıbrıs'ı İngiltere'ye vermeyi kabul etti. Kıbrıs 1 Temmuz 1878'de devletler hukukunda görülmemiş garip bir antlaşmayla "emaneten" İngiltere'ye verildi kiralandı. 14 Ağustos 1878'de İngiltere ile Osmanlı arasında imzalanan tek maddelik yeni bir antlaşma ile İngiltere adada her türlü kanun yapma hakkına sahip oldu. Böylece Kıbrıs İngiltere'nin yönetimine bırakıldı. I. Dünya Savaşı başlayıp da Osmanlı Almanya'nın yanında savaşa girince İngiltere 5 Kasım 1914'te Kıbrıs'ı ilhak etti. İngiliz Başbakanı Disraelli Kraliçe Victorya'ya gönderdiği 5 Mayıs 1878 tarihli mektupta "Kıbrıs Batı Asya'nın anahtarıdır" diyordu. İşte "Güneyimizdeki zengin enerji kaynaklarının dışında bırakılmamızın" temel nedeni 1878'de Kıbrıs'ın fiilen İngiltere'ye verilmesidir. Kıbrıs kaybedilirken Atatürk'ün doğmasına daha 3 yıl vardı.
12 ADA VE EGE ADALARININ KAYBEDİLMESİ (1911-1913)
İtalya 29 Eylül 1911'de Osmanlı'ya savaş açtı. Trablusgarp Savaşı çıktı. İtalyan donanması Rodos Adası ve 12 Ada'yı işgal etti Çanakkale Boğazı'nı topa tuttu. Donanması çok zayıf durumdaki Osmanlı Devleti bu işgale cevap veremedi. İtalya ile 18 Ekim 1912'de Uşi Antlaşması imzalandı. Bu antlaşma ile Trablusgarp Bingazi ve Ege'deki 12 Ada –Balkan Savaşları sonuna kadar- İtalyanlara bırakıldı. Bu sırada Osmanlı'nın başında Padişah V. Mehmet Reşat vardı.
8 Ekim 1912'de I. Balkan Savaşı başladı. Osmanlı bu savaşta çok ağır bir yenilgi aldı. Bulgarlar Çatalca önlerine kadar geldi. Bu sırada fırsattan yararlanan Yunanistan Ege Adalarını işgal etti. Donanması olmayan Osmanlı Ege Adalarının işgaline de sessiz kaldı. 30 Mayıs 1913'te Londra Antlaşması 14 Kasım 1913'te Atina Antlaşması ile Ege Adaları Yunanistan'a bırakıldı. O sırada hükümette İttihat ve Terakki Partisi vardı. Padişah V. Mehmet Reşat'tı.
I. Dünya Savaşı başında toplanan Büyükelçiler Konferansı'nda 14 Şubat 1914'te Meis hariç 12 Ada İtalya'ya; Bozcaada ve Gökçeada dışındaki Ege Adaları da Yunanistan'a verildi. Osmanlı'nın bu kararı kabul etmemesi filli durumu değiştirmedi.
LOZAN VE ADALAR
Kasım 1922'de İsmet Paşa başkanlığındaki Türk heyeti Lozan'a giderken 12 Ada 1911'den beri tam 11 yıldır İtalya'nın; Ege Adaları 1913'ten beri tam 9 yıldır Yunanistan'ın Kıbrıs Adası ise 1878'den beri tam 44 yıldır İngiltere'nin elindeydi.
İsmet Paşa Lozan Konferansı başlamadan birkaç gün önce Paris'te Fransız Lozan'da İtalyan devlet adamlarıyla adalar konusunu görüştü. İtalya Başbakanı Mussolini adalar konusunun "yıllar önce çözülmüş bir konu" olduğunu söyledi.
TBMM'nin Lozan'a giden İsmet Paşa'ya verdiği 14 talimattan 4. talimat adalarla ilgiliydi: "Müzakere sırasında politika belirlenerek Çanakkale'ye yakın adalar istenecek güçlük çıkarsa Ankara'dan talimat beklenecek" deniliyordu. Yani adalar konusunda kesin bir talimat yoktu; duruma göre davranılacaktı.
Lozan'da adalar konusu 25 Kasım 1922'de Toprak ve Asker Komisyonu'nun 6. oturumunda gündeme geldi. İsmet Paşa kendisine verilen talimat gereği öncelikle Çanakkale Boğazı girişinde Türkiye'ye yakın adaları (Gökçeada –İmroz- Bozcaada Semadirek Limni Midilli Sakız Sisam ve Nikerya adalarını) istedi diğer adaların da askerden arındırılmasını önerdi. Ancak Venizelos bu adalarda yoğun bir Rum nüfusun yaşadığını söyleyerek bu isteğe karşı çıktı. Lord Curzon da Venizelos'u destekledi. İsmet Paşa daha sonra Gökçeada Bozcaada Meis Tavşan Adaları ve Semadirek'in Türkiye'ye bırakılmasını; Yunanistan'a verilmesi teklif edilen tüm adaların ise Türkiye'ye bağlı ve özerk olmasını istedi. Sonuçta Türkiye Lozan'da Gökçeada (İmroz) Bozcaada Tavşan Adaları ile Anadolu sahillerine 3 milden az uzaklıkta bulunan adaların adacıkların ve kayalıkların hepsini aldı. Oysa Sevr Antlaşması'na göre Gökçeada (İmroz) ve Bozcaada bile Türkiye'den alınıyordu. (Md. 84). Ayrıca müttefiklerin Türkiye'ye vermemek için direndikleri Gökçeada'nın büyüklüğü istediğimiz adaların toplam büyüklüğünün yarısı kadardı. Ayrıca Yunanistan'a bırakılan adaların askerden ve silahtan arındırılması sağlandı. Türkiye Lozan'da Meis dışında ada kaybetmedi. (Lozan Md.12 13 15 ek XV)
11 yıldır devam eden yorucu savaşlardan yeni çıkmış yeterli donanması çıkarma gemisi olmayan üstelik İstanbul ve Boğazların hala İngiliz işgali altında olduğu bir ortamda Lozan'da 10-11 yıl önce kaybedilmiş ve Türk nüfusu iyice azalmış adaları geri almak mümkün değildi. O koşullarda adaları almaya teşebbüs etmek Doğu Trakya'yı kaybettirebilirdi.
MUSUL
Mondros Ateşkes Antlaşması sonrasında 10-11 Kasım 1918'de İngiltere Musul'u işgal etti. O sırada Padişah Vahdettin'di. Kurtuluş Savaşı boyunca Musul İngiliz işgali altında kaldı. Atatürk 1 Şubat 1922 tarihli Başkomutanlık Yönergesiyle A. Şefik Özdemir Bey'i Elcezire Cephesine göndererek Musul operasyonunu başlattı. Özdemir Bey 31 Ağustos 1922'de Derbent Zaferi'yle Irak'ta Kuvayı Milliye bayrağını dalgalandırdı. İngilizler Musul konusunda Türkiye'nin elini zayıflatmak için bölgeye 100 uçakla destekli büyük bir kuvvet yığdılar. 22 Nisan 1923'te Revanduz'u ele geçirdiler. 23 Nisan 1923'te Lozan'ın ikinci devresi başladığında Musul İngiltere'nin kontrolü altındaydı. Buna rağmen İsmet Paşa Lozan'da Musul'u sonuna kadar savundu. Musul Lozan'da kaybedilmedi. Musul sorununun Lozan sonrasında İngiltere ile Türkiye arasında ayrıca görüşülmesine karar verildi. Musul 1925'teki Şeyh Sait İsyanı sonrası 5 Haziran 1926 tarihli Ankara Antlaşması'yla kaybedildi.
İstanbul ve Boğazların işgal altında olduğu Batı Trakya'da Yunan ordusunun yığınak yaptığı bir ortamda 100 uçaklık İngiliz filosunun bulunduğu Musul'a askeri bir harekât yapmak yeniden üstelik iki cepheden birden (Biri Trakya diğeri Irak) savaşa girmek demekti. Böyle bir çılgınlık Türkiye'ye Doğu Trakya'yı kaybettirir İstanbul'un egemenliğini tartışmaya açardı. Bu "Zamanın şartların sığınmak" değil "zamanın şartlarını dikkate" almaktır.
Sonuç olarak;
1921 yazında işgal orduları Ankara yakınlarına kadar gelmiş Akdeniz'le bağımız koparılmıştı. Eğer Kurtuluş Savaşı'nı kaybetseydik -bırakın adaları- İzmir Bursa Edirne İstanbul Trakya ve Anadolu'nun büyük bir bölümünü kaybedecektik. Atatürk'ün başkomutanlığındaki Türk Orduları 9 Eylül 1922'de sadece İzmir'i kurtarmadılar aynı zamanda Türk milletini yeniden mavi vatana kavuşturdular.
Diyeceğim o ki Cumhurbaşkanı Erdoğan eğer gerçekten adaların hesabını sormak istiyorsa donanmayı Haliç'te çürüten ve Kıbrıs'ı İngiltere'ye teslim eden II. Abdülhamit'ten hesap sormalıdır.
https://www.sozcu.com.tr/2020/yazarlar/sinan-meydan/misak-i-milli-adalar-musul-6003081/
a45UyF587661
- - - - - - - - - - - - -
Cumhuriyet fikir serbestligi taraftaridir.
Samimi ve mesru olmak sartiyla her fikre saygi duyariz.
Gazi Mustafa Kemal ATATURK
- - - - - - - - - - - - -
JEAN MESLIER : SAGDUYU TANRISIZLIGIN ILMIHALI
70. IYILER, KOTULER, MASUMLAR, SUCLULAR UZERINE "AYIRMAKSIZIN" BELA VE SIKINTI DUSUREN BIR VARLIGI "ADALET VE IYILIK ALLAHI" OLARAK ADLANDIRMAK SACMADIR; FELAKETLERININ TEK NEDENININ KUCAGINDA, FELAKETLERIYLE AVUNMALARINI INSANLARDAN ISTEMEK PEK GARIPTIR
Bedensel aci ve bedensel zarar, bedensel gunahin cezasi sayilir. Buyuk sikintilar, hastaliklar, kitliklar, savaslar, depremler, ahlak bozukluklari, insanlari cezalandirmak icin Allah'in genel olarak kullandigi araclardir. Bu yolla, bu kotulukleri, adil ve iyi bir Allah'in sertligine baglamakta pek zorluk cekilmez. Bununla birlikte, sikintilarin, bu felaketlerin, iyiler ve kotuler, dinsizler ve sofular, masumlar ve suclular uzerine "ayirt etmeksizin" dustugunu gormuyor muyuz? Bu hareket tarzinda, fikri, bircok felaketzedelere bu kadar avutucu gorunen bir varligin adaletine ve iyiligine bizim hayran olmamiz nasil istenir? Madem Allahlarinin olaylarin hakimi oldugunu, bu dunyanin olaylarinin tek duzenleyicisi ve dagiticisinin Allah oldugunu unutuyorlar, bu bedbahtlarin dimaginin karismis olmasi gerekir. Bu durumda, tesellisini kucaginda bulmak istedikleri sikintilardan dolayi bizzat Allah'a satasmalari, Allah'i kinamalari gerekmez midir?
Zavalli baba! Sevgili bir cocugunu ya da mutlulugunun dayanagi olan esini yitirmenin tesellisini iyiliksever Tanrinin kucaginda ariyorsun. Heyhat! Gormuyor musun, onlari senin Allah'in oldurdu? Senin Allah'in seni sefil ve perisan etti. Sen ise istiyorsun ki, sana yonelttigi igrenc darbelerden dolayi Allah seni avutsun, teselli etsin!
Teolojinin tuhaf ve metafizik gorusleri insan ruhundaki en basit, en acik, en dogal dusunceleri o derece alt ust etmeyi basarmistir ki, Allah'i kotulukculukle suclayamayan sofular, talihin en kotu darbelerine dahi, iyilikci Allah'in bir kesin kaniti olarak bakmaya alismislardir. Sikinti ve keder icinde bulunduklari zaman, Tanrinin kendilerini sevdigine, Tanrinin kendilerini yokladigina, Tanrinin kendilerini sinamak istedigine inanmalari bunlara emredilir. Bu yolla, din, kotulugu iyilige donusturmeyi basarmistir! Bir inancsiz, cok hakli olarak, "Tanri sevdiklerine boyle davraniyorsa, beni hatirina getirmemesini kendisinden pek ziyade rica ederim" diyebilir.
En muthis sikintilarin, en tuyler urpertici huzun ve kederin, ilahi alametlerin teveccuhu olduguna inanmak icin, cok iyi oldugunu soyledikleri Tanrilari hakkinda, insanlarin cok zalimce, cok kotu fikirler edinmeleri gerekli oldu! Bu durumda, dusmanlarina aci cektiren kotu ruhlu bir seytan, en sevgili dostlarina sik sik siddetli sikintilar hissettirmekle mesgul olan iyilik Allahindan bazen daha usta, daha tertipli mi olacak? (Kotu ruhun dusmanlarini sikintiya sokmasi, kerim ve rahman adlarini tasiyan Allah'in sevdiklerini zulum etmekle mesgul olmasindan elbette daha anlasilir bir hareket olur. ) "Allah sevdiklerine dert verir" inanci bilinir. Bu ne yikici, ne kadar bozucu ve ne kadar kokusmus bir inanctir. (A. C. )
- - - - - - - - - - - - -
Zekilik kadar aptallik da gerekliydi.
Ama aptalca davranmak da zekice davranmak kadar zordu.
George OrwellHayvan Ciftligi
- - - - - - - - - - - - -
Papazlar dualarinin gercekten ise yaradigini dusunuyor ve kurbagalar da bahari viraklayarak getirdiklerine inaniyor olabilirler.
PAINE,THOMAS (1737-1809) Ingiltere dogumlu ABD'li siyaset felsefecisi.
Ateistin Kutsal Kitabi - Aforizmalar - Derleyen Joan Konner
- - - - - - - - - - - - -
TCK Madde 262 Kamu gorevinin usulsuz olarak ustlenilmesi
1) Bir kamu gorevini kanun ve nizamlara aykiri olarak yerine getirmeye tesebbus eden veya terk emri kendisine bildirilmis oldugu halde gorevi surduren kimseye uc aydan iki yila kadar hapis cezasi verilir.
––––––––––– 1 8 12 2010 tarihli ve 6086 sayili Kanunun 1 inci maddesiyle bu maddenin birinci ve ikinci fikralarinda yer alan "kazanc" ibareleri "menfaat" birinci fikrasinda yer alan "bir yildan uc yila kadar" ibaresi "alti aydan iki yila kadar" ikinci fikrasinda yer alan "alti aydan iki yila kadar" ibaresi "uc aydan bir yila kadar" ve ucuncu fikrasinda yer alan "birinci fikra hukmune gore" ibaresi "bir yildan uc yila kadar hapis ve besbin gune kadar adli para cezasi ile" seklinde degistirilmis ve metne islenmistir.9028
Kanuna aykiri egitim kurumuMadde 263 – Mulga – 17 4 2013-6460 13 md.
- - - - - - - - - - - - -
Grup eposta komutlari ve adresleri | : | |
Gruba mesaj gondermek icin | : | ozgur_gundem@yahoogroups.com |
Gruba uye olmak icin | : | ozgur_gundem-subscribe@yahoogroups.com |
Gruptan ayrilmak icin | : | ozgur_gundem-unsubscribe@yahoogroups.com |
Grup kurucusuna yazmak icin | : | ozgur_gundem-owner@yahoogroups.com |
Grup Sayfamiz | : | http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/ |
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz | : | http://orajpoyraz.blogspot.com/ |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder