17 Haziran 2016 Cuma

VANLI ERMENİLER VAN İSYANINI KUTLADILAR

Habar Van Sesi gazetesinde yayınlanmıştır.
Ermenistan'daki Van'lı kardeşlerinden özlemle bahseden bir haber...

Saygılar.

Oraj POYRAZ  L2fSIJNoA0xfSNxA  


VANLI ERMENİLER VAN İSYANINI KUTLADILAR

Ermenistan Vanlılar Derneği, yalnızca Vanlı Ermenilerin katılabildiği 1915 Van ayaklanmasını kutladı. 35 yıldır aynı yerde yapılan şenlik havasında geçen Van isyan kutlamalarına Vanlı olmayan Ermeni katılamıyor.

13 Haziran 2016 Pazartesi - 18:43.

Haberin fotografları:

Ermeni Vanlılar 1915 Van isyanını Van halk oyunları, Van giysileri ile kutladılar. Kutlama öncesi Vanlı Ermenilerin Erivan'ın Bağımsızlık Meydan'ında toplanarak otobüsler ile Agarak köyünde bulunan 1981 yılında yapılan "Ardziv Vaspurakan" (Vaspurakan Kartalı- Van Kartalı- Van'da çıkan ilk gazetenin adı) ) heykelinin olduğu tepeye doğru çıktıklarını İstanbul Ermenilerinin gazetesi Agos'ta yer alan haberinde anlatan Vanlı Ermeni olan gazeteci Alin Özinan, kutlamanın 35 yıldır aynı yerde yapıldığını belirtiyor.

İstanbul'dan Ermenistan'daki kutlamaya katılan Özinan" Çoluk çocuk otobüsteyken 4 yaşındaki kızımın da yeni bir adı olmuş oldu: "Vanetsu çutik" (Vanlı civciv). Ben mesleki deformasyon gereği etrafı dinliyor, zulüm hikayeleri ne zaman ortaya çıkacak diye bekliyorken arkadaki 70'lik teyzeler Real Madrid maçını tartışmaya başladılar. Öndeki göbekli amca da yağlarını eritmek için sabahları içtiği sarımsak, limon karışımının inceliklerini anlatmaya koyuldu. Bir "gelin" kılığında bindiğim, oysa aslında Agos için "muhbirlik" yaptığım gezinin otobüs ayağı beklentilerimi doğrusu karşılamıyor diye düşündüm. Baktım olacak gibi değil, ortalığı hareketlendireyim dedim. Şöyle ortaya "Vanlılar için neden cimri diyorlar?" diye sorduğum anda yanlış bir şey yaptığımın farkındaydım ama artık çok geçti. En öndeki dondurma yiyen teyze bana ters bir bakış fırlatarak "Yoksa sen Vanlı değil misin?" dedi. Beni otobüsten atarlar mı diye düşünmedim değil, "Yok, kem küm" derken birden sonradan 88 yaşında olduğunu öğrendiğimiz amcanın "E cimriyiz de ondan!" demesiyle gerginliği noktaladık. Varana kadar bir daha ağzımı açmadım" ifadelerine yer veriyor.

Anma törenlerinin 35 senedir aynı alanda yapıldığını olup biteni gördükten sonra bu kutlamaya şenlik demenin daha doğru olacağını kaydeden Özinan, " Vanlı Ermenilerin kutlamalarından gözlemlerini şöyle aktarıyor:

Yaklaşık 3 saat süren şenlik gerçekten çok eğlenceliydi. Genç yaşlı Vanlılar konuşmalar yaptılar, birlikte oldukları için duygulandılar ama artık aralarında Van doğumlu olanlar yoktu. Van doğumlular hayatlarını kaybetmişlerdi, hemen hemen hepsi anıldı. Alandaki en yaşlılar bile Ermenistan doğumluydular. Ermenistan'ın farklı yerlerinden üşenmeden gelmişti insanlar alana.

Önce hep beraber toplanıp büyükçe bir bayrak açtılar. "Yaşasın Van" diye bağırdılar, sonra müzik, halk oyunları, fıkralar. Herkes çok mutlu oldu, Vanlıların çocuklarına yan yana olmak iyi geliyordu.

Birden mikrofonun başına oldukça yaşlı, zor zar yürüyen biri geldi, "Usta Madzo" sesleri ile şenlendi ortalık. "Geçen sene hanım yorulursun gitme dedi, gelmedim, hatta yapmışım, öldü herhalde demişler. Ölmedim gördünüz mü!" diye bir çıkış yapıp fıkralara geçti, Van fıkralarına.Fıkralar bitince Van folklor gösterisi başladı, ben Devlet Konservatuarı dans grubudur diye düşünmüştüm, yine atlamışım, burada herkes Vanlı! Vanlı gençler yan yana gelmişler, hepsi üniversiteli genelde etnografi mezunu bu gençler, Van'ın dans oyunları, Van'ın eski kıyafetleri diye araştırma yaparken kendilerini bu dans grubunun içinde bulmuşlar. "Vark Hayoc" (Ermeni Varlığı) dans grubunun kurucularından Narine Shamayan aynı zamanda Ermenistan Bilimler Akademisi'nde araştırma görevlisi, "Unutursak, bir daha hatırlayamayız" diyor. Grubun üyeleri aynı zamanda Van aksanını yaşatmak için de uğraştıklarını anlatıyorlar.

Usta Madzo

Mnacakan Sianosyan ya da Madzo Babiği (dede) tüm görevlerini bitirdikten sonra konuşmaya razı edebiliyorum. 1934'de Ararat bölgesindeki Vanaşen köyünde doğmuş. Babası Van'ın Kharakonis köyündenmiş, "Babam 1915 direnişine (isyanına) katılmış, size hikaye geliyordur bunlar, biz televizyon yerine babamın anlattıklarını dinleyerek büyüdük" diyor. Madzo dedeye aslında usta diyorlar çünkü o okullu bir marangoz, aynı zamanda elektrikçi, not aldığımı görünce tesisatçı da yaz diyor. Yazıyorum. Benim eşim de, gelinim de Vanlı diyor, pek bir gururlu. "Şart mı Usta Madzo" diyorum, "Ya torunun Yerevanlı severse?" "Van Kyalagoşu* yiyemez o zaman", diyor. "O ne?" diyorum, Sen ne biçim Vanlısın diyor, artık saklayamıyorum açık açık itiraf ediyorum. Sinirleniyor Usta "E senin adam jajik** yiyemiyor mu?" diye soruyor. "Marketten alıyoruz biz?" desem gerçekten ayıp olacak, "Yok, öğrendim yapıyorum…"diyorum. Aferin diyor Usta Madzo.

Şenliğin en güzel tarafı satranç müsabakası! Masalar kuruluyor yan yana herkes satranç oynayacak. Anneler küçük oğullarına meyve yediriyorlar, büyükler kaş göz işaretleri ile çocuklara yenilecekleri konusunda anlaşıyorlar. Açılışı Hovannes Gabuzyan yapıyor. 1995 doğumlu 2010, 2011, 2012, 2015 Avrupa, 2012 Dünya Satranç Şampiyonu Gabuzyan'a 5 yaşında satrancı dedesi öğretmiş. Gabuzyan ailesinin Vanlı olduğunu söylemeye gerek yok tabii.

29 Mayıs'ta böyle güzel bir pazar öğleni yaşıyor Vanlılar. Vanlı olmanın gururu, Van'ı unutmamanın ümidiyle yaşayacakları konusunda sessiz bir söz veriyorlar hem kendilerine hem tüm katılanlara...

*Van Kyalagoşu: Lavaş,mercimek ve tarhana ile yapılan sulu yemek.

**Jajik: Arpacık soğan ile toprağa gömülen, belirli bir süre sonra çıkartılıp yenen peynir.

http://www.vansesigazetesi.com/haber-33787-vanli_ermeniler_van_isyanini_kutladilar.html 
a45UyF587661-160617134625 Oraj Poyraz cimcime@neomailbox.net
2016/06/17  19:00 1  39  1923atamizindeyiz@googlegroups.com


 


Huzur istersen zahmet ile birlikte gelir.
Sevinc istersen kaygi ile birlikte bulunur.

Kutadgu BILIG

Gerek kucuk, gerek buyuk tuvaletinizi yaparken kibleye donmeyin.

Hanbel 3/12
***
Peygamberimiz bir takim insanlar kucuk ve buyuk tuvaletleri icin kibleye donmeyi hos karsilamadiklarindan, bu bidati (hurafeyi) kaldirmak icin tuvaletini kibleye dogru yaptirdi.

Buhari 4/11
Bir hadiste kibleye karsi tuvaleti yapmanin hurafe oldugu anlatilirken; diger bir hadiste ise Peygamber hurafe uygulayicisi olarak gosterilmis oluyor.
Goruldugu gibi hadisleri Peygamber e atfetmek aslinda Peygamber e iftira etmek demektir.

VATAN HAINI

Nazim Hikmet vatan hainligine devam ediyor hala.
Amerikan emperyalizminin yari somurgesiyiz, dedi Hikmet.
Nazim Hikmet vatan hainligine devam ediyor hala.
Bir Ankara gazetesinde cikti bunlar, uc sutun ustune, kapkara haykiran puntolarla,
bir Ankara gazetesinde, fotografi yaninda Amiral Vilyamson un
66 santimetre karede guluyor, agzi kulaklarinda, Amerikan amirali
Amerika, butcemize 120 milyon lira hibe etti, 120 milyon lira.
Amerikan emperyalizminin yari somurgesiyiz, dedi Hikmet
Nazim Hikmet vatan hainligine devam ediyor hala.
Evet, vatan hainiyim, siz vatanperverseniz, siz yurtseverseniz, ben yurt
hainiyim, ben vatan hainiyim.
Vatan ciftliklerinizse,
kasalarinizin ve cek defterlerinizin icindekilerse vatan,
vatan, sose boylarinda gebermekse acliktan,
vatan, sogukta it gibi titremek ve sitmadan kivranmaksa yazin,
fabrikalarinizda al kanimizi icmekse vatan,
vatan tirnaklariysa agalarinizin,
vatan, mizrakli ilmuhalse, vatan, polis copuysa,
odeneklerinizse, maaslarinizsa vatan,
vatan, Amerikan usleri, Amerikan bombasi, Amerikan donanmasi topuysa,
vatan, kurtulmamaksa kokmus karanligimizdan,
ben vatan hainiyim.
Yazin uc sutun ustune kapkara haykiran puntolarla :
Nazim Hikmet vatan hainligine devam ediyor hala.

Nazim HIKMET


Grup eposta komutlari ve adresleri :
Gruba mesaj gondermek icin : ozgur_gundem@yahoogroups.com
Gruba uye olmak icin : ozgur_gundem-subscribe@yahoogroups.com
Gruptan ayrilmak icin : ozgur_gundem-unsubscribe@yahoogroups.com
Grup kurucusuna yazmak icin : ozgur_gundem-owner@yahoogroups.com
Grup Sayfamiz : http://groups.yahoo.com/group/Ozgur_Gundem/
Arzu ederseniz bloguma da goz atabilirsiniz : http://orajpoyraz.blogspot.com/







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder